03 oktober 2023

Bouwen in Groenlo

Deze zomer hebben wij u als CDA fractie in de Elna en Groenlose Gids bijgepraat over alle woningbouwontwikkelingen in de kleine kernen en het buitengebied en in Lichtenvoorde.

Nu, en last but not least, willen wij u bijpraten over de woningbouwplannen in Groenlo.

Groenlo, onze stád in Oost Gelre, met meer dan 10.000 inwoners, heeft heel veel te bieden. Groenlo is de bekende vestingstad met zijn rijke historie en daaraan gekoppeld ook het 2-jaarlijkse mega-evenement 'de Slag om Grolle'. Bij de jaarlijkse Carnaval is Groenlo hét centrum van de Achterhoek. Groenlo heeft een heel rijk en bloeiend verenigingsleven, met als vlaggenschip SV Grol, dit jaar weer terug in de op één na hoogste klasse in het Nederlandse amateurvoetbal. Groenlo heeft een bloeiend en levendig sociaal-cultureel centrum De Mattelier, waar heel veel verenigingen en vrijwilligers samenkomen. Groenlo heeft een levendig (winkel)centrum met heel veel nieuwe ontwikkelingen en Groenlo heeft grote bedrijventerreinen en ook het regionale bedrijventerrein De Laarberg, dat landelijk heel goed scoort op innovatie en duurzaamheid. Groenlo heeft zijn mega vakantiepark Marvelden binnenkort een gloednieuw pretpark Bommelwereld!

Zonder uitputtend te kunnen zijn heeft Groenlo heel veel te bieden, en dat zorgt ervoor dat ook heel veel mensen in Groenlo willen wonen. De vraag naar nieuwe woningen en appartementen, voor jong en oud en voor starters en doorstromers, is daarom in Groenlo erg groot en flink groter dan het aantal woningen dat nu beschikbaar is.

Daarom staat ook de woningbouw in Groenlo bovenaan onze politieke agenda.

En dat is niet nieuw. We zijn altijd wars geweest van het 'krimp-denken' en we hebben ook in economisch moeilijke tijden altijd vooruitgekeken. Dat betaalt zich nu uit. De afgelopen jaren is er al veel gebouwd in Groenlo. Vorig jaar zijn er ruim 40 woningen en appartementen opgeleverd, dit jaar worden naar verwachting zo'n 30 woningen opgeleverd. Daarin zitten ook de laatste woningen binnen het prachtige plan Oldenhuis en ook de luxe appartementen achter de Mattelier. Maar het moet nog echt een versnelling krijgen en daar wordt heel hard aan gewerkt. Er zitten dan ook heel veel plannen in de pijplijn.

• Het bestemmingsplan Brouwhuizen fase 2, heeft al ter inzage gelegen. De voorverkoop van de woningen start nog dit najaar en volgend jaar wordt gestart met de nieuwbouw. Het gaat hier om 50 woningen.

• in de binnenstad wordt volop gewerkt aan de herontwikkeling naar appartementen, waaronder de oude Rabobank. In totaal gaat het om 30-50 appartementen.

• In het centrum speelt momenteel natuurlijk ook de grote herontwikkeling van het woonzorg centrum De Molenberg. In die ontwikkeling worden ook 40 appartementen toegevoegd.

• Bovendien zijn wij als gemeente Oost Gelre volop bezig met de voorbereidingen voor een groot nieuw woongebied aan de zuidwest kant van Groenlo, De Oude Papendijk. Het gaat hier om ongeveer 150 woningen. De planning is om begin 2024 te starten met de bestemmingsplanprocedure en in 2025 te starten met het bouwrijp maken van de locatie.

Er is met al deze ontwikkelingen in Groenlo veel werk aan de winkel en daar gaan wij de mouwen ook echt voor opstropen. Dat laatste zullen wij ook doen om de nieuwe woningen betaalbaar te houden, met name voor onze jonge starters op de woningmarkt. Dat vraagt ook om een sterke samenwerking met onze woningbouwcorporatie De Woonplaats en ook om een goede samenwerking met andere partijen en ontwikkelaars. Het vraagt ook heel concreet, van de gemeente,om financiële en andere middelen in te zetten met het oog op de betaalbaarheid. Een heel karwei, maar ook een heel mooi karwei. U kunt erop rekenen dat wij, als CDA fractie, ons daar volop voor blijven inzetten.

De komende maanden zal er veel nieuws over woningbouw in Groenlo naar buiten komen. Heeft u vragen hierover of heeft u zelf ideeën over bouwinitiatieven, u kunt altijd bij ons terecht