14 oktober 2020

Coalitie Oost Gelre op de goede weg in de Achterhoek

In het coalitieprogramma 2018-2022 van CDA en VVD voor de gemeente Oost Gelre is o.a. aangegeven dat de N18 een weg moet worden met 2X2 rijbanen waar 100 km/uur gereden mag worden met ongelijkvloerse kruisingen (viaducten/tunnels). Dit om de bereikbaarheid, de economie en de leefbaarheid van de Achterhoek én Oost Gelre te verbeteren.

Al sinds de jaren 60 van de vorige eeuw staat een dergelijke weg op ons verlanglijstje. Grootste knelpunt in het tracé N18 is op dit moment het stuk tussen Varsseveld en Groenlo. Hier moet zo snel mogelijk wat aan gebeuren.

Rijkswaterstaat is eigenaar van de N18. Helaas is het niet zo dat met één telefoontje de wegaanpassingen geregeld zijn. Dergelijke wegaanpassingen zijn taaie en langdurige processen die jaren kunnen duren. De Rijksoverheid heeft nu eenmaal het vizier meer op de randstad staan. Voor een relatief kleine gemeente als Oost Gelre is het eigenlijk onmogelijk om dit in d’r eentje voor elkaar te krijgen. Wanneer je samenwerkt met andere regiogemeenten en de provincie, maak je veel meer kans om het wél voor elkaar te krijgen.

De coalitie van CDA en VVD van Oost Gelre heeft daarom in haar coalitieprogramma opgenomen om binnen de regio Achterhoek en richting de provincie een prominente en pro-actieve rol aan te nemen in de samenwerking. Dit doen we o.a. in de Achterhoekraad.

Bij de totstandkoming van de toekomstvisie voor de Achterhoek hebben CDA en VVD er voor gestreden dat in genoemde visie expliciet opgenomen zou worden dat de N18 een weg moet worden met 2X2 rijbanen, 100km/uur, ongelijkvloers. Dit is, door goed lobbywerk van de fracties van CDA- en VVD Oost Gelre, gelukt!

Vervolgens stond in de Achterhoekraad van 5 oktober jl. het voorstel ‘Onderzoek en doorontwikkeling 2e fase N18’ op de agenda. Dit voorstel is met steun van CDA en VVD aangenomen. Een prima voorstel omdat er prioriteit wordt gegeven aan de aanpak van het stuk tussen Varsseveld en Groenlo. Verder wordt er aangehaakt op de projecten die thans al ver in de planfase zitten bij Rijkswaterstaat. Het gaat dan om de afsluiting van de kruising N18 Zieuwentseweg bij Lichtenvoorde en afsluiting van de kruising N18 Grolsedijk nabij het Crashmuseum in Lievelde. Beide af te sluiten kruisingen worden voorzien van respectievelijk een fietstunnel en een viaduct. Deze projecten kunnen gezien worden als een eerste concrete stap op weg naar het eindbeeld: 2X2 100km/h weg, ongelijkvloers.  

We hebben nog een lange weg te gaan om dit eindbeeld te bereiken, maar we zijn op de goede weg en blijven de ingeslagen weg vervolgen!

Fractie CDA Oost Gelre                                                                                           Fractie VVD Oost Gelre

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.