03 mei 2021

Passewaaij wijk 9, 10 en 11; Artikel 41 vragen over informatievoorziening College

Vorige week ontvingen wij van inwoners van de wijk Passewaaij een nieuwsbrief van Actiecomité Groenstrook Groen, Rondweg Rond. In deze nieuwsbrief staat dat er eind maart 2021 overleg is geweest tussen de gemeente Tiel en het actiecomité, dat er, als het lukt om de grondeigenaren op één lijn te krijgen, in juli 2021 een informatieve presentatie zal worden gegeven aan commissie Ruimte en dat wethouder Groen er naar streeft dat in buurt 9, 10 en 11 in 2024 de eerste huizen zullen worden opgeleverd. Bij de nieuwsbrief is tevens het Inspiratiedocument 2.0 (versiedatum 15 december 2020) en een chronologisch relaas van activiteiten van het actiecomité bijgevoegd. In het laatstgenoemde document staat dat in de periode januari t/m maart 2021 er op verschillende momenten contact is geweest met de gemeente Tiel en er informatie is uitgewisseld waaronder het Inspiratiedocument 2.0 dat in februari 2021 aan het actiecomité is verstrekt.

Wij willen het college van burgemeester en wethouders naar aanleiding van de ontvangen nieuwsbrief en bijgaande documenten de volgende vragen stellen:

1. Waarom heeft het college in het kader van de actieve informatieplicht de Raad en de commissie Ruimte niet geïnformeerd over het Inspiratiedocument 2.0 en de gesprekken die hebben plaatsgevonden met Actiecomité Groenstrook Groen, Rondweg Rond?
2. Waarom heeft het college de Raad en de commissie Ruimte niet actiever betrokken bij het proces rondom de ontwikkeling van Passewaaij 9, 10 en 11?
3. Kan het college toelichten wat wel en niet is gedaan met de vragen en opmerkingen die door diverse fracties zijn gesteld/ gemaakt tijdens de presentatie van het concept Inspiratiedocument in de commissie Ruimte op 30 juni 2020?
4. Hoe gaat het college de Raad en de commissie Ruimte in de toekomst tijdig en compleet op de hoogte houden van de ontwikkelingen in en rond Passewaaij, dus inclusief de uitkomst van lopende onderzoeken naar onder andere de haalbaarheidsstudie westelijke uitvalsweg?