Voorzitter, voor ons ligt de begroting voor 2023 van de Avri. Als CDA-fractie zijn we tevreden met het feit dat de financiële situatie van de Avri verder verbeterd en dat de reserves langzaamaan voller raken om tot een financieel gezonde organisatie te komen. Wij merken op dat de Avri behoorlijke stappen zet om te werken aan een schoon, veilig, duurzaam en circulair Rivierenland, bijvoorbeeld door te gaan werken met een chipsysteem, waardoor er efficiënter afval ingezameld kan worden. Wij hopen oprecht dat de Avri op een succesvolle en verantwoorde wijze erin slaagt dit de komende jaren te blijven bewerkstelligen. Maar voorzitter, wij als Raad weten allemaal dat de afgelopen jaren het huwelijk tussen de gemeente West Maas en Waal en de Avri niet de gelukkigste was. Ik zal er niet te veel tijd aan wijden en het vooral zien als het verleden. Toch willen wij als CDA-fractie een aantal zaken met betrekking tot de bedrijfsvoering van de Avri aanhalen. Om te beginnen over de positie van de Avri. De Avri wil een koerswijziging doorzetten: van lineaire afvalinzamelaar naar een circulaire ketenpartner. Op zich is hier niets mis mee: we moeten met z’n allen werken aan een schonere leefomgeving en zo veel als mogelijk beter omgaan met onze grondstoffen. De Avri stelt dan ook voor te veranderen van rol en positie. De focus moet komen te liggen op draagvlak bij inwoners, partnerschap in de keten, efficiënt werken en een datagestuurde bedrijfsvoering. Ook dit lijkt in eerste instantie een prima uitgangspunt. Maar voorzitter, ik wil hier toch even stilstaan bij het draagvlak onder onze inwoners.

Wat het CDA-betreft moet de Avri hier duidelijk meer aandacht aan besteden. Draagvlak creëer je niet door de gft container, tegen de gemaakte afspraak in, minder vaak op te halen in de zomermaanden. Draagvlak creëer je al helemaal niet als je dit ontzettend laat met je inwoners communiceert, om dan nog niet te beginnen over de compensatie die gegeven wordt à 5 euro per huishouden. Het feit dat de Avri met een oplossing probeert te komen voor onze inwoners vinden wij goed, maar die 5 euro wordt volgend jaar volkomen teniet gedaan door de stijging van de afvalstoffenheffing met 11 euro, waarover wij erg teleurgesteld zijn. Er is lang onderhandeld en gesproken over eventuele oplossingen voor onze inwoners, waarvoor ons compliment, maar dit heeft alles heeft wel tot onrust en vragen onder onze inwoners geleid. Dit moet in de toekomst echt beter om draagvlak te creëren. Als CDA-fractie hebben we hierover ook vragen ingediend. Wij willen in ieder geval de wethouder en de ambtenaren danken voor de antwoorden. Wij blijven echter wel onze vraagtekens zetten bij de composteerbare gft-zakken en willen dan ook graag de ervaringen van dit middel teruggekoppeld krijgen. In de beantwoording van onze vragen wordt de aanname gedaan dat de zakken het grootste deel van de mogelijke klachten, zoals stank en maden, voorkomt. Graag vernemen wij of dat daadwerkelijk zo gebleken is en of het tot enige tevredenheid bij onze inwoners geleid heeft.

Voorzitter, de Avri staat met het oog op de toekomst voor ontzettend veel uitdagingen. Dit blijkt wel uit het acute personeelstekort, wat heeft geleid tot het minder vaak ophalen van het gft afval. Wij hopen dat met de wervingscampagne en de structurele arbeidscommunicatiestrategie personeel geworven kan worden om in ieder geval de basistaken en bedrijfsvoering weer op orde te krijgen, want daar is nog veel winst te behalen. Avri, zorg eerst dat de basis op orde is: schoenmaker blijf bij je leest. Allerlei innovatie ideeën en plannen keuren wij niet per definitie af, maar zorg er eerst voor dat de basistaken goed uitgevoerd worden: de Avri is immers een uitvoeringsorganisatie. Een andere uitdaging blijft de financiële situatie. Ook al verbeterd de financiële positie van de Avri, het blijft een uitdaging om dit op een adequate wijze in te vullen. Met de stortplaats in ons achterhoofd als groot risico is het aan ons als Raad de taak om een vinger aan de pols te houden en kritisch te blijven op de Avri. Tot slot wil ik de wethouder meegeven om in het AB te blijven wijzen op de lessen uit het rapport Storten en tekorten. Deze komen de Avri ten goede en zorgen ook voor ons als Raad voor voordelen. Voorzitter, samen met de FD is het CDA voornemens een amendement in te dienen ter aanpassing van de zienswijze. Als CDA-fractie zijn we van mening dat een positieve zienswijze niet aan de orde is en zien graag dat er wat aanpassingen aan gemaakt worden. Dit wordt versterkt door de huidige inflatie, krapte op de arbeidsmarkt en perikelen rondom het gft afval. Wij zullen instemmen met de begroting en steunen uiteraard het voorliggende amendement.