Voorzitter, aller eerst een woord van dank aan allen die een bijdrage geleverd hebben aan de totstandkoming van de Voorjaarsnota. Kijkend naar het West Maas en Waal van nu kunnen we constateren dat er veel ontwikkelingen zijn in onze maatschappij.

• Wie had aan het begin van de vorige raadsperiode kunnen voorspellen dat we nog steeds te maken hebben met een pandemie.
  • Wie had kunnen voorspellen dat we te maken hebben met een energiecrisis waardoor de energie-, gas- en benzineprijzen de pan uit stijgen, waardoor burgers het steeds moeilijker krijgen in hun portemonnee.
  • Wie had kunnen voorspellen dat we in een groot stikstofvraagstuk verzeild zouden raken. Onze boeren zijn in grote onzekerheid terecht gekomen en zien hun toekomstperspectief als sneeuw voor de zon verdwijnen.
  • En wat we ook niet mogen vergeten is dat aan de rand van ons continent een gruwelijke oorlog heerst, waardoor Oekraïners naar Nederland zijn gevlucht. Zo ook naar onze gemeente, waar de West Maas en Waalse inwoners ze met open armen hebben ontvangen. Deze blijk van solidariteit en betrokkenheid doet het CDA goed en verdiend een compliment.

Voorzitter, voor het CDA West Maas en Waal staan een tweetal zaken centraal: elk dorp op één en jong en oud. Langs deze lijn wil het CDA de komende vier jaar haar visie delen, waarmee we een positieve bijdrage willen leveren aan de gemeente West Maas en Waal.

Dat geldt, vanzelfsprekend, voor alle dorpen in onze gemeente. Of je nu in Altforst of Beneden-Leeuwen woont: het CDA is een partij voor alle dorpen.

In Alphen willen we aandacht vragen voor de Mariënhof, waar verbouwing of nieuwbouw gewenst is. In het integraal huisvestingsplan staat een termijn van 5 tot 10 jaar voordat de school aan de beurt is. Graag vernemen we of dit eerder kan, zodat er een oplossing kan komen voor het verouderde gebouw.

Altforst staat de komende jaren in het teken van de dorpendeal. Het dorp is toe aan woningbouw en een vernieuwde Tweestroom en Uithof, zodat de leefbaarheid van Altforst verbeterd kan worden. Het CDA juicht dit toe en kijkt uit naar de verdere planuitwerking.

Ook in Appeltern moet er gebouwd blijven worden. Er moet flink wat gecompenseerd worden voor het tekort aan woningbouw de afgelopen 15 jaar. Hierbij is het ook noodzakelijk om het terrein van SF Beton goed te benutten. Er moet echt iets gaan gebeuren, want het is al te lang het lelijke eendje van Appeltern.

In Beneden-Leeuwen leeft het onderwerp Zandstraat enorm. Zorg voor een gedragen plan voor én met inwoners. Ook moet er een snelle oplossing voor het IKC komen, want de huidige situatie is onwerkbaar en West Maas en Waal onwaardig.

In Boven-Leeuwen ziet het CDA graag meer nieuwbouw in combinatie met de aanleg van fiets-en wandelpaden in bijvoorbeeld de Uiterwaarden.

De Rooijsestraat in Dreumel behoeft op kortere termijn aandacht dan nu gepland is. Ook vragen wij meer zorg voor hoe Dreumel er bij ligt qua trottoirs en dergelijken, en vragen we het college welke mogelijkheden er zijn om de horeca in D’n Hoender te kunnen verplaatsen naar een centraler, aanwezige punt, zodat het een aantrekkelijkere horecalocatie kan worden.

Wat Maasbommel betreft stelt het CDA voor om ter bevordering van de verkeersveiligheid een gescheiden fietspad aan te leggen op de Dijkgraaf de Leeuwweg. Zo kunnen toeristen en schoolgaande kinderen veilig over de weg, ook als het donker is.

Tot slot is het noodzakelijk om te blijven bouwen in Wamel, zowel nieuwbouw als in bestaande panden, zodat de school, het VTC en de verenigingen overeind blijven.

Voorzitter, het CDA West Maas en Waal is een partij van én voor jong en oud. Wij hebben oog voor alle inwoners van onze gemeente. Zo ook voor de jongeren in onze gemeente. Het CDA ziet graag dat er starterswoningen gebouwd blijven worden in alle dorpen, waarbij opgemerkt moet worden dat starterswoningen ook starterswoningen moeten blijven. Ook willen wij pleiten voor een verhoging van de starterslening, zodat starters meer kansen krijgen op de woningmarkt. Verder wil het CDA sportdeelname blijven stimuleren, ook voor de minima. Het moet voor iedereen mogelijk zijn om te sporten en om elkaar te ontmoeten. Een plek om samen te zijn, zoals een trapveldje of een jongerencentrum, zien wij graag gerealiseerd worden. Het ontbreekt aan een plek voor jongeren in bijvoorbeeld Beneden-Leeuwen. Wij roepen op om in samenspraak met de jongeren te komen tot een plan om dit aan te pakken. Tot slot wil het CDA jongeren meer betrekken bij de politiek. Een permanente jongerenraad of werkgroepen zien wij als goede mogelijkheden om de stem van de jongeren te horen en te laten doorklinken binnen dit huis.

Voorzitter, ook gezinnen hebben onze aandacht. Ook voor deze groep blijft het belangrijk dat er betaalbare woningen beschikbaar blijven. Als je in West Maas en Waal wilt blijven wonen, moet dat mogelijk zijn in alle dorpen. In het kader van klimaatadaptatie en duurzaamheid wilt het CDA groen stimuleren in plaats van steen. Zo zorgen we voor betere waterafvoer in onze dorpen om extreme regenval op te kunnen vangen. Ook staat het CDA voor een solidaire energiestrategie. Diegenen die hulp behoeven met het isoleren en verduurzamen van hun woning willen we helpen. Het CDA juicht zonnepanelen op daken toe en vindt een beperkt aantal zonneweiden acceptabel, mits er genoeg draagvlak voor is en ze goed in het landschap ingepast worden. En om duidelijk te zijn: het CDA ontmoedigt windenergie in onze gemeente. Voorzitter, het verenigingsleven is voor het CDA van groot belang voor onze gemeenschap. Elkaar ontmoeten is, zeker na de coronacrisis, belangrijker dan ooit tevoren. Het is belangrijk om dit te blijven faciliteren als gemeente. Onze dorpshuizen en MFA’s vormen het kloppend hart van onze dorpen. Zorg dat ze toekomstbestendig zijn en dat ze overeind blijven, want zij zijn cruciaal voor de leefbaarheid in de dorpen. Ook het museum Tweestromenland moet op ondersteuning kunnen blijven rekenen van de gemeente om bijvoorbeeld te verduurzamen, zodat bespaard kan worden op de torenhoge energieprijzen die we nu kennen. Leges voor evenementen die verenigingen organiseren moeten wat het CDA betreft omlaag. Kleinschalige evenementen moeten niet belemmerd worden door hoge legeskosten. Is er bijvoorbeeld een grens te verwezenlijken, waarbij enkel evenementen met een bepaald aantal mensen leges hoeven te betalen? Graag een reactie van het college. Het fenomeen burgerparticipatie kan nog steeds beter. Inwoners moeten eerder bij plannen betrokken worden en we moeten ze meer ruimte bieden. Tot slot wilt het CDA aandacht vragen voor de communicatie vanuit de gemeente. Schriftelijke informatie moet in begrijpelijke taal geschreven worden, zodat het grootste deel van onze inwoners dit kan begrijpen. Ook moet de website écht beter ingericht worden en moeten we de laaggeletterden in onze gemeente blijven helpen in een veilige omgeving.

Voorzitter, tot slot wil ik stilstaan bij de ouderen in onze gemeente. Ook zij verdienen aandacht. Zorg voor gepaste woningen in het dorp waar iemand oud wil worden, zoals levensloopbestendige- en seniorenwoningen, zodat de doorstroming op de woningmarkt bevorderd kan worden. Een ander belangrijk punt is eenzaamheid. Het CDA is van mening dat het welzijn van onze ouderen versterkt moet worden door middel van projecten tegen eenzaamheid. Organiseer regelmatig bijeenkomsten in de dorpen, zodat ouderen elkaar kunnen ontmoeten. De afgelopen jaren waren niet makkelijk voor onze ouderen: laten we ze nu extra helpen om eenzaamheid tegen te gaan. Verder vraagt het CDA meer ondersteuning voor mantelzorgers en maak het bestaan van mantelzorgwoningen bekender, zodat inwoners de weg weten te vinden. Tot slot streeft het CDA naar een dementievriendelijke gemeente, zodat wij voorbereid zijn op een vergrijzende samenleving.

Voorzitter, ik kom tot een afronding.Het CDA kijkt uit naar de reactie van het college op onze inbreng van vandaag en het collegeprogramma later dit jaar. Wij zullen ons als partij blijven inzetten voor een gemeente waar jong en oud zich thuis voelt en waar elk dorp op één staat.

Vince van Ooijen
Fractievoorzitter CDA WestMaasenWaal