Een jongerenprogramma voor en door jongeren

De jongeren van CDA West Maas en Waal hebben een jongerenprogramma gepubliceerd, waarin zij verbeterpunten benoemen om het leven voor jongeren in West Maas en Waal te verbeteren.

Vince van Ooijen (23 jaar, plek 2), Max Beijer (22 jaar, plek 5), Thomas Steenkamp (20 jaar, plek 6) en Luca van den Hurk (21 jaar, plek 8) hebben gezamenlijk een jongerenprogramma gemaakt, waarin zij duidelijk maken op welke manieren de gemeente kan verbeteren. Hierbij hebben zij gekeken naar hun eigen ervaringen, geluisterd naar de ervaringen in hun kringen en gepraat met de jongerenwerker van West Maas en Waal. De vier jongeren vragen meer aandacht voor discriminatie en klimaat. Daarnaast willen ze dat het Openbaar Vervoer beter geregeld wordt en dat er meer mogelijkheden in de gemeente komen om te sporten en te ontspannen. Uiteraard komt ook het thema wonen voorbij en willen ze themawerkgroepen in het leven roepen. Dat zijn werkgroepen waar jongeren mee gaan denken over bepaalde thema’s om jongeren een stem te geven en gebruik te maken van hun kennis en gedrevenheid.

Vince van Ooijen uit Appeltern is erg trots op het eindresultaat. “Er ligt echt een mooi programma, waarbij we hebben gekeken naar onze eigen ervaringen, maar ook gepraat hebben met de jongerenwerker van onze gemeente. Dat was een goed gesprek, waarin nogmaals duidelijk werd hoe noodzakelijk de punten zijn die in ons programma worden vermeld”, aldus de jonge Appelterner die sinds 2020 ook fractievolger is voor de partij.

Luca van den Hurk uit Beneden Leeuwen is onlangs lid geworden van het CDA en vindt het vooral heel bijzonder hoe de partij hen de mogelijkheid geeft om zo’n programma te publiceren. “Het is uniek in onze gemeente dat de jongeren in een partij een eigen programma mogen schrijven. Dit geeft echt aan dat het CDA de jongeren echt waardeert en niet links laat liggen”.

Het CDA is erg trots op het programma dat deze vier jongeren heeft geschreven en gaat zich de komende jaren hard maken in de gemeenteraad voor de punten die de jongeren benoemen.