Dinsdagavond 29 November 2022 is gedeputeerde Peter Drenth op uitnodiging van CDA West Maas en Waal naar MFA De Schuur in Appeltern gekomen. Aanleiding van de uitnodiging waren de massale boerenprotesten, ook in onze gemeente. Ook nu waren er veel aanwezigen en reisden vele boeren met de tractor naar Appeltern. Na de opening door Wim Jagtenberg als voorzitter van CDA West Maas en Waal waarin de vraag om “Perspectief” voor de boeren centraal stond, heeft de voorzitter van ZTLO Maas en Waal, Jan van Lent, een betoog gegeven waarin hij de huidige en toekomstige zorgen van de Maas en Waalse boeren deelde.

Daarna was Peter uitgebreid aan het woord, waarin hij antwoord gaf op de vragen van Jan, de Gelderse Aanpak toelichtte en vervolgens de vele vragen uit de zaal beantwoordde. Belangrijkste uit het verhaal van Peter was vooral dat de provincie geen boeren gedwongen gaat uitkopen. "Als een boer wordt uitgekocht, moeten beide partijen het daarmee eens zijn". De stikstof die in het Natura-2000 gebied, de 'Riviertakken', neerdaalt, komt daarnaast niet door de uitstoot vanuit de landbouwsector, maar met name vanuit de binnenvaart. Nadat de fractievoorzitter van CDA West Maas en Waal, Vince van Ooijen, nogmaals aangaf dat de fractie volledige steun geeft aan de boeren en openstaat voor de dialoog is de avond afgesloten met een goed gevoel aan de 125 aanwezige bezoekers.

Na afloop waren een hoop boeren opgelucht door het verhaal van Peter en werd er nog even geborreld.  We zijn tevreden over het verloop van de avond en danken namens CDA West Maas en Waal, Peter, Jan en alle aanwezigen voor hun komst.