Terug van weggeweest! Het is even geleden dat ik een praat vanuit de Raad heb geplaatst. Dat betekent niet dat we stilgezeten hebben. Integendeel! De vorige keer schreef ik over een bijeenkomst voor verenigingen in West Maas en Waal. Tijdens die bijeenkomst hebben we input opgehaald om tot een beter verenigingsleven te komen. Met behulp van die input hebben wij als CDA West Maas en Waal een knelpuntenanalyse geschreven. In deze analyse staan aandachtspunten voor zowel de landelijke als de lokale politiek. Op landelijk niveau maakt Tweede Kamerlid Inge van Dijk zich namens het CDA hard voor het verenigingsleven in Nederland. Wij hebben haar in Den Haag bezocht om de discussie te voeren over verenigingen. Tevens hebben wij onze knelpuntenanalyse aan haar overhandigd, zodat zij daar op landelijk niveau mee aan de slag kan. Ook op lokaal niveau hebben we het een en ander in gang gezet. Allereerst hebben wij de knelpuntenanalyse aangeboden aan het college van B&W, zodat ook zij voorzien zijn van de input van de verenigingen. Daarna is op initiatief van het CDA en de FD in juni een themabijeenkomst met organisatoren van evenementen georganiseerd.

Tijdens deze avond is een presentatie gegeven over het huidige evenementenbeleid en de wet- en regelgeving die daar bij komt kijken. Ook hebben we als CDA-afdeling bij verschillende evenementen als vrijwilligers een handje geholpen en zijn we met de vrijwilligers en organistoren in gesprek gegaan over de positieve en negatieve bijkomstigheden bij het organiseren van een evenement. Tot slot is tijdens de Raadsvergadering van 13 juli, op initiatief van het CDA, een motie aangenomen om tot een concept-evenementenbeleid te komen dat recht doet aan de input die door de verenigingen geleverd is. De betreffende motie kun je hier raadplegen:  Aan deze motie wordt vervolg gegeven in november, wanneer er wederom een themabijeenkomst belegd gaat worden over verenigingen en evenementen in onze gemeente. Ook wordt die avond het concept-evenementenbeleid besproken, zodat er uiteindelijk gekomen kan worden tot een vernieuwd evenementenbeleid dat recht doet aan de verenigingen. De komende weken staan in het teken van de Programmabegroting 2024-2027. In deze begroting staan de bestuurlijke doelstellingen voor de komende jaren en de financiële middelen die daarvoor in te zetten zijn. Het is aan de fracties in de gemeenteraad om hier op te reflecteren en te reageren. Op 26 oktober vindt de Voorbereidingsronde plaats. Deze vergadering is gericht op het stellen van technische vragen over de begroting. Op 8 november vindt vanaf 17.00 uur de Raadsvergadering over de begroting plaats.

Heb je vragen?
Stuur gerust een mail naar [email protected] of stuur een DM.

Tot de volgende maand!