CDA West Maas en Waal op Werkbezoek bij Museum Tweestromenland in Beneden Leeuwen

Het museum Tweestromenland is bezocht door het CDA West Maas en Waal om te onderzoeken hoe het Museum er nu voorstaat. We kennen allemaal nog de periode dat het Museum in een neerwaartse spiraal gekomen is en dat een nieuwe frisse wind in 2018 gestart is met het op de kaart zetten van dit waardevolle en karakteristieke museum. Frans van Gelder (fractievoorzitter CDA) en Wim Jagtenberg (Voorzitter CDA) hebben een goed en onderhoudend gesprek gevoerd met 3 mensen van het Museum bestuur. Jaap van der Veen, Nol van Tiem en Fried Jaspers waren hierbij aanwezig. Het resultaat van een frisse wind is dat er regelmatig interessante exposities te zien zijn die bezoekers aantrekken van binnen en buiten de regio. Voor exposities zie www.museumtweestromenland.nl Tevens zien we dat het Museum ook weer financieel stabieler is geworden door de nieuwe koers die is ingezet. Toch wordt het Museum vaak gezien als een West Maas en Waals Museum terwijl het bestuur dat graag anders ziet. De wens die het bestuur heeft uitgesproken is om te groeien naar een museum voor geheel Maas en Waal. Hierin liggen veel mogelijkheden om te verbreden en daardoor interessanter te worden voor een breder publiek. Een grote groep vrijwilligers ondersteunen enthousiast het museum met hand en span diensten waarbij er dus ook een duidelijke koppeling is als sociale functie voor deze vrijwilligers. Tevens is het fijn voor het Museum dat er zoveel mensen zijn die belangeloos ondersteuning bieden. DE fractie van het CDA West Maas en Waal nemen het op zich om hierover vragen te gaan stellen in de raad. Het bezoek werd afgerond met een bezoek aan de tentoonstelling van Ru Pare, een kunstenares die in Druten is geboren en 52 Joodse kinderen van het leven heeft gered gedurende WO II. Al met al een interessante tentoonstelling die we van harte aan bevelen aan een breed publiek.

Frans van Gelder en Wim Jagtenberg
CDA West  Maas en Waal