30 maart 2021

Westervoort start proef en komt GFT-afval vaker ophalen

Wij Westervoorters scheiden ons afval best goed: 72% van het geproduceerde afval wordt bij de bron gescheiden. Toch bevat de restafvalcontainer meer GFT-afval dan zou hoeven. Een groot deel hiervan is keukenafval. Om de Westervoorters te helpen het restafval terug te dringen, start de gemeente een proef. Vanaf april tot en met oktober wordt de GFT-container wekelijks geleegd, in plaats van tweewekelijks. Want het verminderen van restafval is goed voor het milieu én voor de portemonnee.

Werk aan de winkel
Gemeente Westervoort zet zich in om de hoeveelheid restafval te verminderen. In 2019 produceerde Westervoort nog 1.935.000 kg restafval; 129 kg per inwoner. Bijna een derde hiervan is GFT, wat ook kosteloos via de GFT-container had kunnen worden opgehaald. Ook worden in het restafval veel andere fracties gevonden, die nog gerecycled hadden kunnen worden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan papier, plastic en glas.

Scheiden voor het milieu
Beter scheiden draagt bij aan een schoner milieu. Door minder restafval te verbranden, verlagen wij de CO2-uitstoot. Bovendien kan gescheiden afval vaak opnieuw worden gebruikt. Westervoorts GFT-afval wordt bijvoorbeeld omgezet naar biogas en compost.

Beter voor de portemonnee
In Westervoort betaalt de vervuiler. Wie minder restafvalcontainers aan de weg zet, bespaart op de Afvalstoffenheffing. Door goed gebruik te maken van de GFT-container, kunnen wij onze afvalkosten omlaag brengen. Het CDA kijkt uit naar de resultaten van de GFT-proef.