Vrijdag 20 september bracht Leny Geluk-Poortvliet een werkbezoek aan Mechropa, een kleinschalig revalidatie- en verpleegcentrum aan de Scheveningseweg in Den Haag. Mensen kunnen hier kortdurend revalideren om te herstellen na bijvoorbeeld een ongeval, ziekte of operatie. Iemand die complexe zorg nodig heeft en (nog) niet naar het eigen huis terug kan, kan eventueel ook langer blijven. Daarvoor zijn een aantal kamers beschikbaar.

Samen met ziekenhuizen en andere zorginstellingen/verpleeghuizen zijn programma’s ontwikkeld voor mensen met een specifieke aandoening. Mechropa doet bijvoorbeeld mee aan het speciale programma voor patiënten die een CVA (beroerte) hebben gehad.

Onnodige bureaucratie
Lenny Geluk kreeg een rondleiding en sprak met het personeel en de bewoners. “Uit de gesprekken met het personeel kwamen een aantal problemen naar voren. Zo is Mechropa bedoeld voor tijdelijke opvang, maar komt het toch regelmatig voor dat mensen langer moeten blijven omdat in de thuissituatie de nodige voorzieningen ontbreken. Soms gaat het om een grote stadsprobleem, dan is bijvoorbeeld een oudere woning niet geschikt om er een traplift te plaatsen. Maar heel vaak gaat het ook om bureaucratie die voor vertraging zorgt. Het personeel, dat bestaat uit allemaal zorgprofessionals, kan vaak precies aangeven wat iemand nodig heeft aan hulp(middelen) om weer zelfstandig te kunnen wonen. Maar het aanvragen daarvan moet via de administratieve molen en dat zorgt voor dubbel werk en heel veel onnodige vertraging.”

Op die manier is het voor de zorgprofessionals moeilijk om hun werk goed te doen. Daarnaast geeft het ze ook het gevoel dat hun kennis en ervaring onvoldoende gewaardeerd worden. Op dit soort punten moet en kan de zorg dus beter, aldus Lenny Geluk, en valt er ook veel geld te besparen. Ze neemt deze punten mee in het eerstvolgende debat in de Tweede Kamer waar dit aan de orde komt.