11 januari 2023

Kamervragen over het bericht dat nieuwe daglichteisen de bouw onbetaalbaar maken

Schriftelijke vragen van het lid Geurts (CDA) aan de minister voor Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening over het bericht dat nieuwe daglichteisen de bouw onbetaalbaar maken.

Vraag 01:
Bent u bekend met het bericht dat nieuwe daglichteisen de bouw onbetaalbaar maken? (1)

Vraag 02:
Klopt het dat per 1 januari 2023 de daglichttoetredingsberekeningsmethodiek NEN 2057 is afgeschaft en is vervangen door de NEN-EN 17037?

Vraag 03:
Waarom volstond de NEN 2057 methode niet meer?

Vraag 04:
Hoe bent u tot het besluit gekomen om nieuwe daglichteisen in het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl) op te nemen?

Vraag 05:
Heeft u voorafgaand aan dit besluit contact gehad met de bedrijven uit de sector die daglichtberekeningen maken? Zo ja, wat was hun oordeel over de nieuwe daglichteisen en berekeningsmethodiek?

Vraag 06:
Deelt u de zorg van de indiener dat de nieuwe methodiek ertoe leidt dat het maken van een daglichtberekening veel langer duurt en een bewoner niet langer zelf een berekening kan maken, waardoor de nieuwe methodiek kostenverhogend werkt?

Vraag 07:
Wat vindt u van de constatering dat er bij de bepalingsmethode aspecten een rol spelen die in de bouwregelgeving geen rol zouden mogen spelen, zoals de kleurstelling van de wanden en de reflectie van vloeren, wanden en het plafond?

Vraag 08:
Wat vindt u van de stelling dat de NEN-EN 17037 strijdig is met het beginsel van vrije indeelbaarheid, een van de uitgangspunten die ten grondslag ligt aan de Nederlandse bouwregelgeving?

Vraag 09:
Deelt u de zorg van de indiener dat de nieuwe berekeningsmethodiek toezicht en handhaving door de gemeente op daglichteisen bij bestaande bouw ingewikkeld, zo niet onmogelijk maakt?

Vraag 10:
Op 16 februari 2022 is er een Besluit tot wijziging van het Besluit bouwwerken leefomgeving in verband met de brandveiligheid van parkeergarages en normen voor daglicht (33118 nr. 218) voorgehangen, waar in de Nota van Toelichting werd gesteld De toekomstige eisen over daglicht in gebouwen zijn vergelijkbaar met de huidige eisen.; ook werd gesteld onder 5.2.2 Ook de kosten voor het berekenen van het daglicht in gebouwen blijven gelijk. In het algemeen zullen voor deze berekeningen computerprogramma’s worden gebruikt. De lastenverzwaring van het aanschaffen van een computerprogramma is ongeveer gelijk aan de lastenverlichting die ontstaat doordat berekeningen voor daglicht relatief sneller worden gemaakt.; de indiener heeft begrepen dat een daglichtberekening per woning gemiddeld 1 uur bedroeg en met 3D tekenen via een softwarepakket nu zo’n 3-4 uur: bent u nog van mening dat hetgeen gesteld wordt in de toelichting correct is?

Vraag 11:
Op welke wijze kan de daglichtberekeningsmethodiek worden vereenvoudigd?

(1) https://www.bouwwereld.nl/bouwkennis/regelgeving-normering/bouwbesluit/nico-scholten-erb-nieuwe-daglichteisen-maken-bouw-onbetaalbaar/