24 oktober 2020

Bezoek aan moskee van Stichting Islamitisch Centrum te Delfzijl

Het CDA is afgelopen zaterdag op bezoek geweest bij de moskee van Stichting Islamitisch Centrum aan de Ede Staalstraat in Delfzijl. We werden daar hartelijk ontvangen en kregen een rondleiding door de moskee. We kregen uitleg over de inrichting en de gebruiken binnen de moskee. Vervolgens hebben we onder het genot van koffie en thee met wat lekkers het gesprek voortgezet met de imam.

Daarbij werd verteld over hun wekelijkse activiteiten, waaronder de gebedsbijeenkomsten. Hoewel de stichting momenteel voornamelijk leden van Turkse afkomst heeft, is in principe iedere moslim welkom.

Er is bij de moslimgemeente veel aandacht voor de jeugd, met de jongere kinderen wordt veel aan onderwijs van de koran gedaan. En met name met de oudere jeugd wordt veel gesproken over normen en waarden, en het belang van goed onderwijs en het hebben van werk.
Ook hebben we gesproken over het stemmen bij de verkiezingen, de contacten met de gemeente en over de rol van de raad over het nemen van besluiten.
We kijken terug op een leerzaam bezoek, waarin we met wederzijds respect voor elkaar, op een leuke manier een kijkje in de keuken hebben gekregen binnen de moskee in Delfzijl.