13 juli 2022

Bijdrage CDA voor Kadernota 2023

Bijdrage CDA voor kadernota 2023
Op woensdag 13 juli vond de gemeenteraadsvergadering over de kadernota 2023 plaats. In deze vergadering werd besproken welke het College van de gemeente Eemsdelta voor 2023 heeft en hoe het geld wordt besteed. Het CDA heeft tijdens deze vergadering onderstaande bijdrage geleverd.

Aardbevingen de baas
We versterken woningen, bouwen aan nieuwe scholen en verduurzamen onze huizen, we hebben de juiste weg ingeslagen. Maar het moet sneller en beter. De oplossing ligt in het makkelijker maken van veel te moeilijke processen en procedures. Ook de communicatie naar inwoners moet duidelijk zijn. We kunnen het niet vaak genoeg zeggen: bij alles wat we doen, moeten we op de eerste plaats opkomen voor de belangen en het welzijn van onze inwoners.

Meer mensen aan de slag
We bouwen aan de toekomst van onze gemeente. Op de nieuwe scholencampus willen we onderwijs intensief verbinden met het bedrijfsleven. Zo zorgen we dat jong en oud hier kan studeren en werk vindt. Want werk is belangrijk voor de groei van onze gemeente. Ook voor inwoners die in armoede leven. Deze groep moet een kans krijgen op de arbeidsmarkt, zodat het toekomstperspectief groeit. Dat betekent dat hier voldoende werk moet zijn. Om goede werkgevers hier te houden, verdient het bedrijfsleven, ondernemers en een belangrijke economische sector, namelijk de agrariërs, onze aandacht en steun. We moeten luisteren naar hun behoeften en meedenken over knelpunten en kansen.

Voorbereid op minder mensen en het binden van jongeren
Wat ons betreft zien we in de toekomst niet minder mensen in onze gemeente. We gaan voor groei. Maar we zien wel dat de samenstelling van onze bevolking verandert. We moeten ons bewust zijn dat wonen en werken de basis vormt voor meer inwoners. Daar werken we al hard aan. We versterken woningen, bouwen duurzamer dan ooit en koesteren het fijne wonen in onze dorpen. Maar we moeten meer vaart maken met een aantal zaken.
We moeten af van lange wachtlijsten van woningzoekenden. Starters verdienen onze hulp met het vinden van een woning en we moeten voorkomen dat bouwprojecten vertragen. Ook moeten we zorgen voor goede doorstroming op de woningmarkt. Als ouderen de huidige woning verlaten voor passende gelijkvloerse woningbouw, dan kan de jongere generatie de vrijgekomen woningen overnemen. Kortom, we moeten bouwen. Bouwen op basis van een duidelijke visie en deze plannen snel omzetten in actie.

Toekomstbestendige zorg en ondersteuning
We worden steeds ouder en willen allemaal een onbezorgde oude dag. Dat vraagt om goede en betaalbare zorg en voorzieningen. Daarom bouwen we woningen waar de zorg dichtbij is en zorgen we dat huisartsen, apotheken en aanrijtijden op hetzelfde hoge niveau blijven. We luisteren daarbij goed naar de signalen die we van onze inwoners krijgen, met name de oudere generatie inwoners verdient onze zorg.

Verduurzamen van de energiebehoefte
We gebruiken steeds meer energie en produceren meer afval. Om onze gemeente leefbaar te houden, moeten we samen in actie komen en nadenken over oplossingen. We hebben een goede start gemaakt. We wekken duurzame energie op met zonnepanelen op onze daken, investeren in duurzame huizen en we recyclen afval. We moeten ons bewust zijn dat dit pas het begin is. De gemeente moet daarom het goede voorbeeld geven. Door inwoners te informeren en ondersteunen bij het maken van duurzame keuzes. Maar ook door zelf een duidelijke visie te hebben op bijvoorbeeld het gemeentelijke wagenpark en de noodzaak van reisbewegingen.

Recreatie en toerisme, kunst en cultuur
Naast werken, studeren en een fijne woning, willen we hier ook genieten. We koesteren onze musea, kerken en cultuur en we ontmoeten elkaar bij mooie evenementen als de Coopluydenmarkt of de Pinksterfeesten. Onze voorzieningen en evenementen zijn ons veel waard. Ze zijn belangrijk voor onze inwoners, maar ook voor de bezoekers aan onze gemeente. Daarom vinden we het van belang om dit niveau te behouden en omarmen we goede nieuwe plannen, zodat we onze gemeente op een positieve manier kunnen promoten.

Bestuurscultuur
Appingedam, Delfzijl en Loppersum zijn inmiddels 1,5 jaar samen. De gemeente krijgt contouren. We zien mooie ontwikkelingen, maar kennen ook de uitdagingen in Eemsdelta. Een belangrijk thema in deze kadernota is de personele krapte binnen de gemeente. Daardoor ontstaat mogelijk vertraging in de uitvoering van belangrijke onderwerpen. Hoewel we dit bij meer gemeenten zien en dit vaker gebeurt na een herindeling, willen we als CDA hierover in gesprek gaan met de gemeente.
Naast voldoende personeel om de taken uit te voeren, vinden we het minstens zo belangrijk dat de politiek dichtbij de mensen staat. We zien kansen en willen als politici en bestuurders meer in contact komen met onze inwoners. Zij horen immers op de eerste plaats te komen, dat verdient onze constante aandacht.

Beheer openbare ruimte
De openbare ruimte is het visitekaartje van onze gemeente. We willen allemaal een gezellig centrum, goede wegen en onderhouden groen. Het onderhoudsniveau heeft invloed op het welzijn van onze inwoners. Groen doet immers iets met mensen, dat kan zowel positief als negatief zijn. Omdat onderhoud geld kost, vraagt dat om keuzes. Afhankelijk van de openbare ruimte moeten we kijken naar het onderhoudsniveau. Een dorpsplein verdient andere aandacht dan een berm in het buitengebied.

Eemsdelta in Balans
We willen een begrijpelijk en transparant overzicht van de gemeentelijke financiën. Om te beginnen voor onze gemeenteraadsleden, zodat zij het goed begrijpen. Maar we willen ook dat onze inwoners begrijpen wat er met het geld gebeurt en waar het aan uitgegeven wordt. Op die manier houden we onze inwoners betrokken en snappen ze dat politiek draait om het maken van keuzes. Tegelijkertijd blijven ze ook op de hoogte van de mogelijkheden die er zijn, zoals subsidies of projecten in de buurt.