31 oktober 2023

CDA tegen verhogen afvalstoffenheffing

Het CDA in de gemeente Eemsdelta wil niet dat inwoners volgend jaar (2024) 24,30 euro meer gaan betalen voor de afvalstoffenheffing. De partij zal in de gemeenteraad dan ook aan de wethouder vragen om te zoeken naar een structurele oplossing voor deze extra kosten. Het CDA wil dat inwoners zo min mogelijk belast worden.

Flinke verhoging
Het college van de gemeente Eemsdelta wil vanaf 1 januari 2024 het vaste bedrag van de afvalstoffenheffing verhogen met 24,30 euro. Op deze manier blijven de kosten voor het ophalen van afval gedekt. De gemeente moet meer betalen voor het verwerken en ophalen van afval door het stijgen van de inflatie. Ook de opbrengsten van het inzamelen van afval zijn lager. Oud papier levert minder op en inwoners bieden de grijze container minder vaak aan, waardoor de inkomsten daarvan ook zijn afgenomen.

Meer scheiden
Sinds de invoering van Diftar, de nieuwe manier van afval inzamelen in de gemeente Eemsdelta, hebben inwoners 240.000 kilo minder restafval aangeboden. Door Diftar ziet de gemeente dat inwoners het afval beter scheiden. Een positieve ontwikkeling. Door afval beter te scheiden, wordt de grijze container minder vaak aan de weg gezet. Dat kost inwoners minder geld. Omdat inwoners een bedrag betalen voor het ophalen van afval, betekent dit voor de gemeente minder inkomsten, vandaar de voorgenomen verhoging.

Structurele oplossing zoeken
Het CDA is blij dat inwoners het afval beter scheiden, dat is een positief gevolg van het invoeren van Diftar. De partij vindt het belangrijk dat inwoners daarom niet de dupe worden en extra moeten gaan betalen in 2024. Tijdens de aankomende gemeenteraadsvergadering wordt de begroting van 2024 besproken. Daar zal het CDA dan ook aan de wethouder vragen of er een structurele oplossing gevonden kan worden voor deze extra kosten.