18 september 2020

Nieuwe onderwijscampus grote kans voor Eemsdelta

De gemeenten Delfzijl en Appingedam, Stichting VO Eemsdelta en het Noorderpoort zijn bezig met een geweldig plan nieuwe onderwijscampus te bouwen in Appingedam. Afgelopen vrijdag bezocht het CDA Eemsdelta en Tweede Kamerlid Anne Kuik, de school, om meer te horen over deze ambitieuze plannen.
De campus wordt gebouwd op een bijzonder plek, de wierde Solwerd. Op deze wierde is al 2000 jaar geleden de eerste bewoning begonnen. De campus en de gebouwen die er komen te staan, zullen gebouwd worden met deze historische plek als uitgangspunt. De bouw van de campus voorziet in nieuwe, aardbevingsbestendige en bijna energieneutrale huisvesting voor het voortgezet onderwijs. Het wordt een unieke combinatie van leren en werken in deze regio.

De nieuwe onderwijscampus gaat straks plaats bieden aan 1900 leerlingen. Maar de school zorgt wel dat leerlingen hun eigen plek krijgen. Dat betekent dat je als leerling je eigen locatie op het terrein krijgt, zodat het voor leerlingen niet overweldigend wordt door de grote van de nieuwe campus. De huidige vier schoolgebouwen van het Eemsdeltacollege en het Noorderpoort worden gesloopt of krijgen een andere functie. Op de campus komt een nieuwe sportaccommodatie waar ook clubs en verenigingen gebruik van kunnen maken buiten de schooluren. Op deze manier vormt de nieuwe onderwijscampus een schitterende verbinding tussen onderwijs en de samenleving.

Kansen voor verbinding tussen onderwijs en bedrijfsleven
De presentatie van de nieuwe onderwijscampus heeft ons laten zien dat de ontwikkelaars werken aan een ambitieus plan om clubs, evenementen of organisaties te binden aan de campus en een plek te bieden. Er wordt bijvoorbeeld gewerkt aan een aantal sporthallen waar de leerlingen kunnen sporten. Normaal zou deze sporthal in de naschoolse uren leegstaan, maar dat willen de initiatiefnemers graag voorkomen. Daarom willen ze juist dat de sporthallen ook door sportclubs gebruikt kunnen worden, om in de vrije uren te kunnen gebruiken. De nieuwe onderwijscampus biedt nog veel meer mogelijkheden om de school op deze manier te toegankelijk te maken voor de inwoners van de gemeente Eemdelta.

Naast de bovenstaande kansen moeten we ook de uitdagingen zorgvuldig benoemen. De nieuwe onderwijscampus biedt een groot aantal mogelijkheden als het gaat om onderwijs. Vooral het praktijkonderwijs zorgt ervoor dat jongeren op een praktische wijze worden voorbereid op een toekomstige baan. Voor het CDA is het van groot belang om te zorgen dat deze opleidingen goed aansluiten bij het bedrijfsleven. Alleen op die manier vinden jongeren na hun studie ook werk. En het vinden van een passende baan, is de voornaamste reden dat jongeren in deze regio willen blijven wonen. Het CDA doet dan ook een oproep aan ondernemers, organisaties en bedrijven om na te denken hoe ze samen kunnen werken met de nieuwe onderwijscampus. De mogelijkheden zijn grenzeloos en het is dan ook van groot belang dat we deze kansen ten volste benutten.