07 februari 2024

Uit de gemeenteraad januari 2024

Uit de gemeenteraad.

De gemeenteraad vergaderde eind januari. Op de agenda een groot aantal punten. Ik zal enkele hieronder toelichten.

De Inclusienota Eemsdelta 2024-27, voel je thuis in Eemsdelta.
Deze nota is tot stand gekomen aan de hand van gesprekken met betrokken inwoners, ervaringsdeskundigen, belangenorganisatie, onderzoek, adviezen en beleidsinformatie van landelijke en provinciale instellingen. Onze inwoners zijn zeer divers, mensen met een migratieachtergrond, LHBTIQ+, jongeren, ouderen, eenzame mensen, arm of rijk, mensen met een beperking. Ons college en de gemeenteraad streven naar een aantrekkelijke gemeente, dicht bij de inwoners. Nu zou je kunnen zeggen en of denken dat mag je toch van de gemeente verwachten. En ja, dat klopt, maar door het op te schrijven in deze nota onderkent de gemeente het belang van “Iedereen telt en doet mee”. Met het opstellen van deze nota “Voel je thuis in Eemsdelta” zet de gemeenteraad de volgende stap.

Een ander agendapunt was:
Het “Lokaal Plan van Aanpak Versterking 2024”.
De gemeente Eemsdelta stelt het plan van aanpak versterkings operatie 2024 op. De NCG voert de versterking uit en geeft ook aan dit te kunnen uitvoeren. In de commissievergadering heeft het CDA-aandacht gevraagd voor een duidelijke communicatie naar onze inwoners over het feit dat de gemeente het Plan opstelt maar niet verantwoordelijk is voor de uitvoering, die ligt bij de NCG. Ons college schreef een persbericht, waarin dit nog weer is toegelicht. Ten opzichte van het plan van aanpak voor 2023 van de versterkingsoperatie en het aantal woningen in uitvoering, is er in dit plan voor 2024 een verbetering, nu er weer ruimte is voor nieuwe adressen. Maar of het streven van de NCG de versterkingsopgave in 2028 af te ronden wordt gehaald, daar zijn sterke twijfels over. Het plan van Aanpak is duidelijk leesbaar, dank daarvoor aan de ambtenaren binnen de afdeling Aardbevingen de Baas. Ook voor de inzet in al die gesprekken met het ministerie en de NCG voor onze inwoners. Dat mag ook wel eens worden gezegd. Het CDA wil vasthouden aan het kader dat de versterking menselijke, makkelijker en milder moet, met onze inwoners voorop. Nog veel is onduidelijk over de uitvoering van met name maatregel 28 en 29. Hier gaat het om de duurzaamheidsmaatregelen, isoleren en van het gas af. Wij vernemen van onze inwoners dat er onderscheid wordt gemaakt in de aanpak van de uitvoering. De regel binnen 18 weken weer terug in de versterkte woning dan geen uitvoering van maatregel 28. Meer weken je huis uit dan wel uitvoering. In beide voorbeelden is dan niet duidelijk hoe de zogenaamde koppelkansen te pakken. Ook hier staan onze inwoners centraal en niet de snelheid van de versterking die de NCG en de staatssecretaris willen maken. De energietransitie moet worden doorgezet in onze regio, ook als dat wat meer tijd kost. Aan de reeks van onderzoeken kan ook worden toegevoegd het onderzoek en het advies van de commissie van Geel. Het onderzoek naar ongelijkheid in de versterkingsopgave, nog niet duidelijk is wat de gevolgen zullen zijn. De staatssecretaris laat weten dat in de tweede helft van februari 2024 er een Kabinetsreactie ligt. Ongetwijfeld zullen de uitkomsten gedeeld worden in de raadsklankbord groep en in de gemeenteraad.

Gratis openbaar vervoer voor huishoudens met een smalle beurs.
De kosten van openbaar vervoer zorgen ervoor dat onze inwoners die van een laag inkomen leven, moeilijker mee kunnen doen in de samenleving. Daarom wordt voorgesteld om gratis openbaar vervoer in te zetten, door middel van de Meedoen Pas. Met deze pas kunnen alle inwoners met een laag inkomen in de daluren gratis reizen met de bussen van Qbuzz en de treinen van Arriva. Daartoe wordt een overeenkomst aangegaan met de vervoerders. De gemeenteraad heeft dit voorstel breed ondersteunt.

Het Rekenkameronderzoek Inkoop Jeugdhulp,
is uitgebreid besproken in de commissievergadering De aanbevelingen en de aangedragen ontwikkelpunten worden breed gedeeld. Voor het CDA is dat voor dit moment voldoende. Al moet wel worden gezegd dat ook wij vragen hebben over het jeugdbeleid, de wethouder heeft toegezegd zo spoedig mogelijk te informeren over de ontwikkelingen dit in samenwerking met de kwartiermaker.

Op deze agenda stonden ook een aantal zogeheten
Hamerstukken.
Deze titel hebben zij gekregen dat er van uit wordt gegaan dat geen van de gemeenteraadsleden tegen het voorgestelde besluit is.
Het CDA wil hier wel wat woorden over delen.

Het vaststellingsbesluit van het beeldkwaliteitsplan “Spijk Havenweg-Tuinbouwweg”.
Voor dat het zover is dat er een besluit kan worden genomen over sloop en nieuwbouw van deze 17 woningen gaat veel vooraf. Met zeker een onzekere periode voor de inwoners. De gesprekken zijn gevoerd met de woningeigenaren de omwonende en de deskundigen en de NCG. Deze NCG zal begin 2024 starten met de Europese aanbesteding voor sloop-nieuwbouw van de 17 woningen. Zodat later ook deze inwoners van Spijk in een veilig huis mogen wonen.

Vaststellen bestemmingsplan Berjarijke.
Ook als hamerstuk op de agenda en toch benoemen zeker de moeite waard. In het Groninger Zorg Akkoord zijn door zorgaanbieders onder meer afspraken gemaakt over de aardbevingsbestendigheid van zorgcomplexen in het bevingsgebied. Het bestaande centrum Berjarijke van stichting Cosis te Appingedam voldoet niet aan de technische eisen. Naast het huidige pand wordt nieuwbouw gerealiseerd, waarna de bestaande bebouwing kan worden gesloopt. De met de sloop vrijgekomen gronden worden gebruikt voor de herinrichting van het terrein met voldoende (buiten) speelgelegenheid voor de kinderen. Positief dat ook hier een belangrijke stap kan worden gezet en dat later ook de kinderen en verzorgende van Berjarijke veilig gebruik mogen van het gebouw en de omgeving.

De gemeenteraad maakt afspraak over haar eigen gedrag in de “gedragscode volksvertegenwoordigers en bestuurders” en “het agressieprotocol”. In de hoop dat wij hier geen gebruik van hoeven te maken, is het toch goed regels te hebben en ons daar aan te houden.