19 oktober 2023

actuele zaken vanuit de fractie

De raadvergadering van 16 oktober was qua tijd niet echt lang, des te indringender was de agenda.

Belangrijkste onderwerp was wel de toename van de ondermijnende criminaliteit in onze regio. Uit een recent onderzoek blijkt dat deze in onze omgeving de laatste tijd sterk is toegenomen. Veel van onze inwoners zien het nog niet maar met name de drugscriminaliteit maakt ook in onze regio vele slachtoffers.

Op de agenda stond het regionale beleidsplan veiligheid Noord Nederland. Hierin wordt de prioritering en de verdeling van voor de politie eenheden in Noord Nederland voor de komende vier jaren vastgelegd. Vanuit de verschillende gemeenten in de regio is hierop een zienswijze ingediend waar we als raad van Stadskanaal hartsgrondig mee hebben ingestemd. De zienswijze geeft duidelijk aan dat het aanmeldcentrum (AZC) in Ter Apel zo veel politie capaciteit vraagt waardoor de inzet in de regio beperkt is. Dit terwijl dat we zien dat de criminaliteit toeneemt, wat overigens niet bijzonder is omdat de pakkans dan ook klein is. We leven in een kwetsbaar gebied waar we nu erg alert moeten zijn om het niet verder te laten escaleren. In de zienswijze eisen we compensatie voor de inzet in Ter Apel. In de uitleg geeft de portefeuillehouder Klaas Sloots aan dat de capaciteit voor de regio voldoende zou moeten zijn als inzet voor het aanmeldcentrum anders geregeld zou worden. Het is immers ook een landelijk taak waar de regio al voldoende mee belast wordt.

Volgend agendapunt lag in het verlengde en betrof de aanvraag voor het uitbreiden van budget en dus capaciteit binnen de afdeling openbare orde en veiligheid van onze gemeente (OOV).

Zoals al gezegd zien we een toename van de (ondermijnde) criminaliteit. Wat dat betreft zien we een verschuiving van de drugscriminaliteit van Brabant richting onze regio. In het landelijk gebied zijn veel panden die helaas ook geschikt zijn voor criminele activiteiten. In combinatie met weinig politiecapaciteit is dat een reden voor criminelen om naar onze regio uit te wijken. Door het toevoegen van budget en capaciteit hopen we het tij te keren. Agnes Wubs stelde vanuit onze fractie terecht de vraag wat onze burgers er van gaan merken.

De portefeuille houder geeft aan dat we de komende tijd zullen zien dat er meer controles zijn, de pakkans groter wordt en er door beter onderzoek een strengere aanpak zal zijn. Dit moet de veiligheid voor de burger van Stadskanaal te goede komen. Tegelijkertijd ook een winstwaarschuwing; of dit voldoende is moet de komende tijd blijken. We moeten dus vinger aan de pols houden.

Namens de fractie

Peter van der Laan