05 december 2022

CDA fractie actief in november

De maand november bleek voor de CDA Fractie een enorm drukke maand. Maar er werden dan ook resultaten gehaald en is de raad meermalen aandacht gevraagd voor zaken die in onze verkiezingsprogramma genoemd zijn.

14 november Raadsactiviteit en werkbezoek aan Geert Teis. Een mooi theater maar ook zorgen over het onderhoud wat de komende tijd nodig zal zijn. Daarna nog een interessante avond over de omgevingswet. Vanuit CDA hebben we conform ons programma gepleit voor eenvoudige procedures zodat de woningbouw snel op gang kan komen. Vanuit de fractie was Peter van der Laan bij de regiobijeenkomst over ondermijnende criminaliteit in Hoogezand aanwezig. Uitkomst van een noordelijk onderzoek stemt ons niet vrolijk. Het noorden van ons land is zo uitgestrekt dat we het vaak niet zien. We zijn kwetsbaar en zullen hier meer aandacht aan moeten besteden.

Op 18 november hebben als fractie een werkbezoek gebracht aan Maatschap Deiman Ottens. Een modern boerenbedrijf die gerund wordt door de zeer kundige en bevlogen familie Deiman, Ze hebben helder uitgelegd dat er geen eenduidige oplossing is voor het stikstofprobleem. Wel duidelijk was dat het huidig regeringsbeleid voor de boeren niet duidelijk is wat tot zeer onterechte situatie kan leiden. Boeren willen zich aanpassen maar dan wel als de spelregels duidelijk zijn.

21 november was voor het CDA een drukke raadvergadering met veel inbreng. Zo heeft Gerard Weinans gepleit voor een grondig maar rechtvaardige vergoeding van het oud papier dat door de kerken en verenigingen wordt ingezameld.

Als CDA waren we blij met het behoudt van de zwembaden, desondanks heeft Merlijn Wiersema enkel kritische vragen gesteld over risico’s die er zijn voor de toekomst. Niet om het tegen te houden maar juist om te garanderen dat ze op termijn niet de problemen komen door de hoge energieprijzen.

Vanaf de zomer vragen we als CDA aandacht voor de opkomende armoede, we zijn dan ook blij dat het college dit geluid heeft opgepakt en komt met noodfonds als eerste aanpak voor armoedebestrijding.  Vanuit het CDA hebben we een motie voorbereid en vragen daarbij naar inzet van de zgn doorbraak methode. Niet alleen kijken naar de regels maar doen wat nodig is. De doorbraakmethode beoordeeld elke situatie op: Legitimiteit / Rendement / Betrokkenheid .

Soms is een inzet binnen de schuldhulpverlening volgens de wet legitiem maar is de burger niet geholpen. Gevolg is dat we uiteindelijk meer geld kwijt zijn aan andere extra hulpverlening en voelt de burger zich ook niet meer serieus genomen. Met inzet van de methode zorg je ervoor dat het noodfonds effectief kan worden ingezet. Uiteindelijk hoefde de motie niet te worden ingediend omdat we van de wethouder de toezegging kregen dat de doorbraakmethode zal worden onderzocht. Slotwoorden waren voor Agnes.