21 mei 2021

Raadscommissie 10 mei 2021

RAADSCOMMISSIE OMGEVINGSDIENST GRONINGEN EN REGIONALE ENERGIETRATEGIE

Tijdens de raadscommissie van 10 mei hebben wij als raad een toelichting over de ODG (Omgevingsdienst Groningen) van mevrouw Baars (directeur ODG) gekregen.De ODG controleert  in de provincies Groningen Drenthe en Friesland ruim 6500 bedrijven. Het gaat hierbij om de regelgeving voor een veilige en schone leefomgeving.

In Stadskanaal worden 900 bedrijven gecontroleerd.

• Nieuwe wetgeving implementeren
  • Nieuw financieringsmodel
  • Continue verbetering
  • Data gestuurd werken

Het oude financieringsmodel dateert van 2013 en wordt vervangen door  een nieuwmodel,  op basis van inzet ODG en deelnemersbijdrage, betalen per product per 1-1-2022, budget neutraal en met een zachte landing van drie jaren( d.w.z. invoering geleidelijk in de komende 3 jaar).

De jaarrekening 2020 is besproken; die heeft een positief resultaat van 609.000 euro. Dit , door minder gebruik te maken van kantoor en faciliteiten. Daarbij zijn opleidingen doorgeschoven naar 2021. Ook het IT is vanwege technische redenen doorgeschoven naar 2021 en er is minder extra personeel ingehuurd.

REGIONALE ENERGIESTRATEGIE 1.0

De portefeuille houder Dhr Borgesius heeft ons geïnformeerd over de stand van zake van de RES Groningen 1.0.  Waarbij alle gemeenteraden, Provinciale staten en besturen van de waterschappen in Groningen afspraken maken over de uitwerking van het klimaat akkoord van Parijs.

In onze provincie zal 5,7 Terra watt aan schone energie dat wil zeggen zon- of wind energie geproduceerd moeten worden om aan de doelstelling te kunnen voldoen.

In onze gemeente zijn we met “Stadskanaal op zon” al goed op weg om onze bijdrage van 0,43 twh aan de provinciale doelstelling te leveren.

José Schrör