04 november 2021

Terugblik gemeenteraad oktober 2021

Afgelopen maand hebben we een heel aantal vergaderingen gehad. We doen dit gelukkig bijna altijd weer fysiek. Dat vergadert mooier, je kijkt de mensen weer aan, je ziet wat er in de zaal gebeurt.

De afgelopen maand is hebben we verschillende onderwerpen:

Waterschap Hunze en Aa’s, we hebben uitleg gekregen over de waterbeheerprogramma 2022-2037. Er werd ook aandacht geschonken aan het Detaplan. Via een presentatie heeft de beleidsadviseur ons meegenomen in de ontwikkelingen van het Waterschap. Ook als gemeente hebben we een opgave om ons verantwoordelijk te stellen over de waterbeheersing, de klimaatverandering hebben gevolgen, waarin we ons ook moeten voorbereiden om ons water op peil te houden, in droge perioden, maar ook in perioden van grote regenbuien. De gevolgen van de klimaat verandering en maatschappelijke thema’s als klimaat akkoord, duurzaamheid energietransitie en biodiversiteit spelen ook bij het waterschap een belangrijke rol. Dit alles heeft voor de hele samenleving gevolgen. Dus ook voor de gemeente Stadskanaal.

Op 5 oktober hadden we het spoeddebat over het COA, dit debat stond in het teken van de gang van zaken rond de huisvesting van asielzoekers in het Pagedal, zoals zich die zich ontwikkeld hadden. Tijdens dit debat heeft het college het proces uitgelegd hoe het is gelopen. Het college heeft dit nu eerst stil gelegd, op dit moment zijn er geen ontwikkelingen over het opnemen van asielzoekers.

De laatste week van oktober hebben we 3 x een vergadering gehad. Op maandag hadden we een raadsvergadering, waarin de dorpsvisie van Musselkanaal is vastgesteld. Elke wijk of kern heeft een visie, deze wordt vastgesteld in de raad. Musselkanaal heeft de afgelopen jaren nauw samengewerkt met veel verschillende partijen in het dorp, zoals kerken, sportverenigingen ect. Dorpsbelangen zal nu zelf met de verenigingen de visie verder uitwerking moeten geven.

Ook over de herinrichting van het Europaplein, hebben we positief gestemd. Er zal een krediet beschikbaar gesteld worden van €600.00,00, dit zal voor een deel uit onze reserve stedelijke vernieuwing komen en een financiële bijdrage vanuit de regiodeal Oost Groningen. Dit plan is tot stand gekomen in samenwerking met de ondernemers.

In de laatste week was er ook  een avond voor de raadsleden om mee te denken over  ruimtelijk domein, in verschillende sessies werden konden de raadsleden meedenken over het invullen van het ruimtelijk domein. Zo was er een sessie waarbij de kaart van de gemeente Stadskanaal op tafel lag. Waar kunnen we meer groen creëren, waar meer huizen, of juist misschien wel industrie. Bij een andere sessie stond het thema participatiebeleid centraal. Hoe bij het verstrekken van vergunningen rekening gehouden moet worden met de participatie. Aan de hand van 2 casussen werden de raadsleden uitgedaagd om vanuit de burger te denken hoe een aanvraag behandeld moest worden. Dat was boeiend, want je wilt zo graag met iedereen rekening houden en dat is in de praktijk dan best een uitdaging.

Zo hebben we een drukke maand gehad, waarin we veel onderwerpen hebben besproken.

Dit alles bereiden we voor in de fractievergaderingen.

Agnes Wubs