26 november 2021

Uit de gemeenteraad in november.

RAADSCOMMISSIE  1 november ’21

Wij zijn als raad geïnformeerd over de maatregelen die in onze gemeente er voor moeten zorgen dat de doelstelling 75% bronscheiding en maximaal 100kg restafval per inwoner per jaar gehaald gaat worden.  Er is gestart met de afvalcampagne ‘afval scheiden, goed bezig.  Middels een aantal scenario’s , waarbij o.a. de tarieven voor het afval brengstation verhoogd gaat worden, meer aandacht geven aan de specifieke afvalstromen, het beter scheiden van afval en het verminderen van grof huishoudelijk afval worden in het maatregelenplan VANG 2022-2025 zeven maatregelen voorgesteld uit de verschillende scenario’s om alsnog de doelstelling te bereiken. Als raad hebben wij onze mening kunnen geven over de voorgestelde maatregelen, het college komt in december met een definitief voorstel van de VANG maatregelen 2022-2025.

EVALUATIE ZONNEPARKEN STADSKANAAL : De raad is gevraagd om een standpunt in te nemen over het voorstel hoe beleid gemaakt moet worden voor de verdere uitbreiding van zonneparken op land. Hierbij wordt vooral gekeken naar het betrekken van de lokale bevolking , fasering van het in behandeling nemen van de aanvragen en het aanpassen van de beleidsdoelen. Het uiteindelijke voorstel zal uitgewerkt worden en op 31 januari in de raadsvergadering gepresenteerd worden.

PROGRAMMABEGROTING 2022.

Tijdens de raadsvergadering van 8 november is de programmabegroting 2022 behandeld. De financiële stand van zake van onze gemeente is reëel sluitend, maar structureel heel broos, de afhankelijkheid van  de Rijksuitkering is groot, vooral dankzij de individuele middelen uit het gemeentefonds, de jeugdzorg en het Buig budget. We zullen samen harder moeten werken aan  een beter financieel perspectief om weer vet op de ribben te krijgen.

EXPERTMEETING WOONBELEID (ONLINE)

Tijdens de expertmeeting woonbeleid op 11 november  werden door 4 verschillende expert een visie gegeven over de positionering van de gemeente op de woonmarkt en wat daarbij de rol van Lefier, de Woonbond , de (RABO)bank en de adviseur Taskforce wonen en zorg  hierbij kan zijn. Een informatieve avond voor de raad.

RAADSVERGADERING 22 NOVEMBER (online)

NAJAARSNOTA : De voorlopige stand  van zake van het begrotingsjaar 2021 is zo dat het negatieve resultaat van 8.117.000 euro is verlaagd naar   6.509.000 euro. Dit is een bijstelling van 1608.000 euro vooral dankzij  een grotere Rijksbijdrage van 2.292.000 euro . Maar daarnaast ook tegenvallers zoals op de participatie 591.000 , de huishoudelijke hulp 841.000  en de omgevingswet 407.000 . Dit zijn grote bedragen en onderwerpen die onze aandacht vragen.

SLOOPDE BADDE EN ONTWIKKELING TWEE BOUWKAVELS

Het plan om de openbare school de Badde te Musselkanaal te slopen en vervolgens na afbraak de vrijgekomen grond verkopen als bouwkavel voor twee woningen past binnen de woonvisie en is met algemene stemmen aangenomen.

SANERING GASFABRIEK  ( brief bewoners Oosterstraat)

De bewoners aan de Oosterstraat hebben middels een brief hun zorgen uitgesproken over het voorstel van de gemeente om het vervuilde gedeelte van hun tuinen op te kopen en weer onbeperkt terug te laten huren om op die manier ervoor te zorgen de inwoners geen risico meer lopen op aansprakelijkheid  van de vervuiling.  Wij hebben als CDA , met nog een aantal fracties hierover vragen gesteld.  De wethouder zal nogmaals in gesprek gaan met de bewoners voor een oplossing naar ieders tevredenheid.

MOTIE  VAN TREURNIS voor wethouder Brongers

Er is door de oppositiepartijen een motie van treurnis ingediend over het handelen van wethouder Brongers bij de sanering van Marktstraat 66-68 te Musselkanaal een bedrag 106.000 euro aan extra kosten is gemaakt.

Deze motie is volgens ons onterecht, daar wij al jaren meer woningen willen in onze gemeente, deze sanering wel duurder is geworden, maar er nog steeds binnen de begroting is gebleven. Een onbegrijpelijke inbreng van de oppositiepartijen en wij zijn als coalitiepartij niet gewend om op deze manier met elkaar om te gaan. De motie is aangenomen met 11 stemmen voor en 10 tegen omdat er 2 coalitieleden niet aanwezig waren tijdens deze online vergadering.

José Schrör