18 december 2021

Verbod op lachgas in Stadskanaal

Raadsvergadering van 13 dec. j.l.  Er stonden enkele belangrijke onderwerpen op de agenda.

Allereerst de laatste begrotingswijziging voor het jaar 2021.

De laatste wijziging kwam uit op een nadelig resultaat van €6.509.000,-Een groot verlies

waarover al eerder de oorzaken uitgelegd zijn. Omdat een aantal voorgenomen zaken niet zijn uitgevoerd voor een totaal bedrag van €1.753.000,- pakt het verwachte resultaat voor 2021 met dit genoemde bedrag minder laag uit. Ditzelfde bedrag wordt

doorgeschoven naar 2022 en blijft geoormerkt aan de verschillend posten waar het voor bedoelt was. Daarmee wordt het verwachte positieve resultaat voor 2022 nu negatief!

Dus geen meevallers en geen tegenvallers. De reden is dat een behoorlijk aantal werken

niet (compleet) zijn uitgevoerd. Vaak door invloed van de Corona effecten. De totale raad was akkoord.

Verder lag er een voorstel voor een aanpassing van de A.P.V. voor.

Belangrijke punten voor ons waren een verbod op het gebruik van lachgas en het verbod van openbaar gebruik van drugs. Als cda hadden we ons al eerder via een motie hard gemaakt tegen gebruik van lachgas. Zoals bekend kan het gebruik blijvende gezondheidsschade veroorzaken en bekend is dat het gebruik ook de oorzaak is geweest van zeer ernstige ongelukken. Alle fracties waren akkoord , waarbij de PvdA en D66 een stemverklaring hebben afgelegd. Deze partijen willen wachten op een landelijk standpunt c.q. verbod en dat een verbod geen zekerheid geeft dat er geen gebruik meer is .Gelukkig wil een meerderheid van de onze raad dat niet. Belangrijk is dat er nu ook gehandhaafd kan worden. Afgesproken is dat er ook overleg en voorlichting over dit dossier zal zijn met leveranciers en scholen.

Een ander belangrijk onderwerp was de aanpassing van het afvalbeleid. De VANG : Van Afval Naar Grondstof. Zoals bekend gaat het hier om een zelf financierende systematiek,

dus de kosten worden gedekt door de tarieven. Daarnaast is landelijk afgesproken dat er minder restafval moet komen ( voor onze gemeente is dat van 168kg. per inwoner in 2018 naar 100kg in2020.En een scheidingspercentage van 75%.

De stand van zaken is voor onze gemeente nu 151kg ( deels door Corona opruim effecten) en 56% scheiding. Dus er moet nog heel wat gebeuren! Er zit o.a. nog teveel

groen in de grijze container. Daarbij wordt er heel veel afval naar het brengstation gebracht. En vanwege het lage breng tarief is er sprake van afvaltoerisme van uit andere gemeenten. Ons brengstation is nu slechts voor 30% kostendekkend.

Er komt een betere voorlichting , en een beter toegangssysteem.

De tarieven voor het breng station worden verdubbeld, waarbij er een €5 tarief komt voor een “ kofferbak” met afval.De dekking van de kosten wordt dan 60%.

Het vast recht gaat van €150, naar €152,

De grote grijze container wordt een kwartje per lediging duurder en het ledigen van de groene container gaat een kwartje naar beneden.Ook het tarief van de verzamelcontainer blijft gelijk. Alle partijen hebben ingestemd.Wel is er nog stevig gediscussieerd over de opruimmogelijkheden van het blad. Ook het blad van gemeente bomen. Als dat netjes op hopen wordt geharkt zal de gemeente dit opruimen!

Jaarlijks wordt de raad geïnformeerd over de resultaten van de aanpak.

En kan er gesproken worden over nieuwe ideeën die tot verbetering kunnen leiden.

Als cda willen we uiteraard ook hier de lasten zo laag mogelijk houden!

Bij het voorstel van het pagecentrum om de tarieven te verhogen en in sommige situaties zelfs drastisch te verhogen zijn we als cda akkoord gegaan met het voorstel van het college om de verhoging te beperken en maatwerk toe te passen. Zowel ouderen als jongeren moeten ook financieel in staat zijn om gebruik te blijven maken van het zwembad. Gelukkig is jaren geleden bij de overdracht van het page dal via het erfpachtovereenkomst besloten dat de gemeenteraad akkoord moet gaan met aanpassing van de “zwem”tarieven.

Tenslotte zijn de tarieven van de vele verordeningen voor 2022 definitief vastgesteld.