
08 november 2025
11 december 2025 1 minuten lezen
Raadsvergadering 8 december 2025 – CDA Stadskanaal
De laatste raadsvergadering van 2025 kende een volle agenda. De avond begon
feestelijk met de installatie van de nieuwe kinderburgemeester, gevolgd door een
mooi dankwoord van de allereerste kinderburgemeester van onze gemeente.
Najaarsnota: nu positief, maar zorgen voor de toekomst
Het eerste inhoudelijke agendapunt was de najaarsnota. Dit jaar sluiten we positief
af, maar voor volgend jaar tekent zich alweer een tekort af. Het blijft een uitdaging
om de begroting structureel gezond te houden, mede door de onzekere inkomsten
vanuit Den Haag.
Wat ons vooral opviel is de toename van kosten op het gebied van veiligheid, theater
Geert Teis en personele inzet. Als CDA hebben wij hierover kritische vragen gesteld.
Dat heeft opgeleverd dat we in het komende jaar meer inzicht krijgen in de
gemeentelijke ambities én de personele inzet die daarvoor nodig is. Zo kan de raad
tijdiger besluiten of bepaalde risico’s acceptabel zijn.
Omgevingsvisie: belangrijk document, maar nog niet vastgesteld
Een ander groot onderwerp was de omgevingsvisie, waar de afgelopen jaren
intensief aan is gewerkt, onder andere via werkateliers met inwoners. Deze visie
vormt de basis voor de ruimtelijke koers van onze gemeente in de komende jaren.
Samen met Lokaal Betrokken dienden wij zes amendementen in. Onder andere:
een amendement om ons sterker in te zetten voor de verdubbeling van de N366;
een amendement over gewasbeschermingsmiddelen, waarbij wij als CDA vinden dat
de gemeente zich moet houden aan landelijke regelgeving in plaats van lokale,
afwijkende regels op te stellen.
Bij het amendement over de gewasbeschermingsmiddelen kwam de stemming uit op
10–10. Daarmee staakten de stemmen en is de omgevingsvisie niet vastgesteld. De
visie zal opnieuw geagendeerd worden. Wij wachten die behandeling af.
Motie CDA: vasthouden aan de reservering voor de treinverbinding
Namens het CDA is een motie ingediend over de treinverbinding
Veendam–Stadskanaal. Wij vinden het belangrijk dat de hiervoor gereserveerde
middelen blijven staan totdat duidelijk is of de financiering definitief onderdeel wordt
van de Nedersaksenlijn. Zo borgen we dat dit belangrijke project niet onnodig in
gevaar komt.