09 februari 2022

Omgekeerde bewijslast gaswinning

De gasopslag in Grijpskerk wordt de komende jaren waarschijnlijk ingezet voor de opslag van laagcalorisch gas. College en raad zijn van mening dat dan ook de zogenaamde “omgekeerde bewijslast” moet gelden. Dit betekent dat wanneer u schade heeft dat NAM dan moet aantonen dat de schade niet van de gaswinning komt in plaats van dat u aan moet tonen dat de schade daar wel aan te relateren is.

In de afgelopen weken is er veelvuldig  contact geweest met meerdere fracties in de Tweede kamer. Ons Tweede kamerlid van het CDA, Agnes Mulder, heeft dit opgepakt en komt ze met een motie om dit te organiseren. Minister Blok wilde er niet aan. Staatssecretaris Vijlbrief hopelijk wel. Zo zie je maar weer dat het heel nuttig kan zijn dat een lokale partij een goed lijntje heeft met haar moeder partij in Den Haag.