17 november 2023

Werkbezoek Wold en Waard

Na het vertrek op 1 mei van directeur – bestuurder Janneke Klijn en manager Vastgoed Jan Leistra werd het tijd om in gesprek te gaan met beide nieuwelingen. Ton Schroor als directeur – bestuurder en Jan Kooistra manager Vastgoed.

De modernisering van het vastgoed en versnellen van verduurzaming werd als eerste opgezet, net als het plaats onafhankelijk werken door het personeel. Af en toe even thuis mogen zijn, als de situatie er om vraagt en dit later weer inhalen is een van de mogelijkheid.

De vraag om woningen is enorm. Op dit moment heeft Wold en Waard 5200 woningen en de doelstelling is om 500 te plussen. Om de 7 weken is overleg met wethouder Hans Haze hierbij belangrijk. Grote wens is om te kunnen bouwen in Zuidhorn, omdat W en W daar weinig woningen heeft en er beslist veel vraag is. Honderden nieuwe woningen zouden hier beslist tot de mogelijkheid behoren. Ondanks de steeds minder wordende HOV verbindingen in kleine kernen probeert W en W hier aanwezig te blijven. Maar vooral de grotere kernen Oldekerk, Niekerk, Den Horn, Grijpskerk, Leek, Tolbert en Marum hebben extra aandacht.

Verder zou de Oude Ulo locatie voor hen een prachtige mogelijkheid zijn om starters hier een eerste huurwoning aan te bieden. Bouwen voor ouderen dichtbij  voorzieningen zou er toe kunnen leiden dat grote woningen worden verlaten, waardoor er mogelijkheden voor anderen komen om door te stromen en er een soort domino effect op gang komt.

Al met al veel informatie met uitdagende stippen aan de horizon, waar Wold en Waard reikhalzend naar uitkijkt.