Als ik dit schrijf raast de storm Eunice over ons land. Niets wijst nog op het voorjaar. Toch weten we dat na een tobberige winter, die maar geen winter wilde worden, een nieuw jaargetijde in aantocht is. Ook het coronavirus lijkt, zeker de eerstkomende zomermaanden, op zijn retour. Na een tobberige winter met lockdowns en noodzakelijke beperkende maatregelen, gaat de samenleving - de winkels, de theaters en de cafés – eindelijk weer open. We snakken er met z’n allen naar!

Ook het CDA heeft een tobberige periode achter zich gelaten. En ook daar breekt een nieuwe lente aan. Vorige keer schreef ik al over de nieuwe bewindsliedenploeg, die langzaam maar zeker hun stempel op het beleid drukken. Ik schreef over de CDA-fractie, die onder leiding van Pieter Heerma, zich goed profileert en over het nieuwe Landelijke Bestuur, dat bezig is met een ambitieus plan voor partijvernieuwing.

Maar er zijn meer voortekenen, die misschien nog wel veel belangrijker zijn, zeker voor de langere termijn. Iedere week spreek ik met een groep nieuwe leden. We hebben het vaak over mensen, die afhaken, maar het afgelopen jaar werden ook ruim 2000 mensen juist lid van het CDA. Ik vraag ze waarom ze juist nú lid zijn geworden van het CDA. Allemaal geven ze aan: het eigen CDA-verhaal, het CDA als waardengemeenschap. De partij van de samenleving, van de ontmoeting en de dialoog. Waarden en normen, uitgangspunten. Ieder zegt het in zijn eigen woorden, maar telkens komt het hierop neer. Een aansporing dus om dóór te gaan met het uitwerken van ons eigen verhaal. Om te vertrouwen op onze eigen kracht en ons dus van niets en niemand iets aan te trekken, óók niet van peilingen. In Haags jargon: de “agenda van Zwol verder uitrollen”. Binnenkort verschijnt het volgende position paper over de woningbouw. Prima samenwerking tussen de CDA-fractie, het Wetenschappelijk Instituut en de partij. En daar gaan we mee door!

Ook hebben we een groep gevormd met alle lijsttrekkers voor de Gemeenteraadsverkiezingen van onder de 40 jaar. Dat zijn er ongeveer 100! We hebben met elkaar afgesproken dat we elkaar ook direct na de gemeenteraadsverkiezingen ontmoeten en blijven samenwerken. Zij zijn de partij van de toekomst en de toekomst van de partij. Ik had een ontmoeting met alle kandidaten op de Tweede Kamerlijst op de plekken tot en met 40, die helaas niet in de Tweede Kamer zijn gekomen. Hier staat veel aanstormend talent tussen. Ook met hen heb ik afgesproken verbonden te blijven om te blijven werken aan nieuwe gezichten van het CDA.

De eerste concrete resultaten worden zichtbaar. Het initiatief van de petitie “Geen Haat in de Raad” ontstond vanuit onze lokale lijsttrekkers. Inmiddels onderschreven door meer dan 150 lijsttrekkers en ook door vertegenwoordigers van andere politieke partijen. Het idee om gemeenten een rol te geven in de garantstelling voor studieschulden werd geboren in de studentensteden en werd door onze landelijke politici opgepakt en uitgewerkt.

De concrete campagne activiteiten komen op stoom. Ik was in Achtkarspelen en in de Achterhoek. Overal vrijwilligers die zich niet uit veld laten slaan en met veel drive en passie het vertrouwen van de kiezers vragen. Er staat veel op het spel. Het CDA-geluid, minder ik en méér wij, is ook op gemeentelijk niveau cruciaal. Als partij van de samenleving gaat het om de gemeenschappen.

Komende week ga ik naar Twente en ik verheug mij ook bijzonder deze week op het bezoek aan Goes. Zij wonnen immers de hoofdprijs van de GR-quiz tijdens het Congres op 11 december.

Ik heb er veel zin in en u hopelijk ook. Als het weer nou een beetje meezit, gaan we een mooi voorjaar tegemoet!