Ruim een jaar geleden zijn we begonnen aan een grote opgave. Het CDA kwam van heel ver en van heel diep. Met Wopke Hoekstra als partijleider en aanvoerder van de CDA-delegatie in het kabinet, met Pieter Heerma als voorzitter van de Tweede Kamerfractie en met ondergetekende als voorzitter van het nieuwe Landelijke Bestuur zijn we samen met alle betrokkenen als Team CDA stap voor stap gaan werken aan kleur op de wangen.

Het proces om het CDA door middel van inhoud weer kleur op de wangen te geven, startte in de lente van 2021 toen de Tweede Kamerfractie onder leiding van Wopke besloot om een aantal fractie-visies samen met het WI te schrijven op thema’s waarop we ons willen onderscheiden.

Nieuwe visies

Dit heeft geleid tot nieuwe visies over landbouw, over klimaat en verduurzaming, over drugsbeleid en over woningbouw. Inge van Dijk kwam met Vereniging Nederland, dat door heel veel afdelingen in het land is opgepakt. En afgelopen zaterdag presenteerde Hilde Palland de Gezinsvisie, die op bijzonder veel waardering kan rekenen.

We organiseerden twee succesvolle congressen, waar inhoud en sfeer gelijk op gingen. Op het laatste Congres presenteerde Pieter de visie ‘Voor Heel Nederland’, die gedragen wordt door 12 provinciale lijsttrekkers in het land. Wopke lanceerde daarbovenop het idee van de maatschappelijke dienstplicht, dat de eerstkomende maanden zal worden uitgewerkt. Zowel Wopke als Pieter hebben hier binnen als buiten de partij veel waardering voor gekregen.

In de tussentijd is veel energie gaan zitten in ons gemeenschappelijk verhaal. Waar staat het CDA voor? Wat maakt ons anders dan alle andere partijen? Met ‘Minder ik, Meer wij’ hebben we een vertaling van onze mens- en maatschappijvisie te pakken, die ons ánders maakt dan ‘markt en overheid’, ons plaatst tegenover links en rechts, kiest voor stad en platteland, is van alle generaties. De partij van de samenleving, van het samen leven. Ik zie tot mijn genoegen dat in alle provincies die centrale gedachte is doorvertaald in de provinciale verkiezingsprogramma's. Het maakte me trots dat ik op het laatste Congres alle twaalf de lijsttrekkers mocht aankondigen met hun provinciale campagneleus, die heel nauw aansluit bij ons gemeenschappelijk verhaal.

Menselijke maat

Wat mij betreft is dit de eerste stap. We staan pas aan het begin van een lange weg, die het CDA terug gaat brengen, naar waar het vandaan kwam en waar het thuis hoort. In het hart van de samenleving. De menselijke maat, waar niet alles draait om ‘Den Haag’ of om de overheid, maar waar de mensen centraal staan. Het is de weg van de lange adem. We realiseren ons niet alleen dat dit een enorme opgave is, maar ook dat we het vertrouwen van de mensen terug zullen moeten winnen met concrete daden.

Dat begint in Groningen. De fractievoorzitters van de CDA-afdelingen in Groningen beschreven dat naast het herstellen van de scheuren in de muren ook de scheuren in de Groningse samenleving hersteld moeten worden. Zij riepen op om Groningen nu eindelijk boven het gas te stellen, en perspectief op een veilige en welvarende toekomst te bieden.

Provinciale Statenverkiezingen

Half maart zijn de verkiezingen voor Provinciale Staten- en waterschappen. Het gaat veel over peilingen. Als Team CDA hebben we vertrouwen in een verrassend goede uitslag, maar hebben we ook de langere termijn voor ogen. We zullen ons niet laten afleiden van de ingeslagen weg. We zijn ervan overtuigd dat het de énige weg voor het CDA is. We hebben besloten dat we zullen blijven kiezen voor de inhoud en voor het eerlijke én verbindende verhaal. Dat kan alleen als we als Team CDA de rust bewaren, vastberaden inslaan op de ingeslagen weg en (zelf)vertrouwen hebben in ons eigen verhaal.

Hans Huibers