Vragen van het lid Van den Berg (CDA) aan de minister van VWS over de bereikbaarheid van acute zorg in Rotterdam-Rijnmond en omgeving

1. Bent u bekend met het dashboard van de Veiligheidsregio Rotterdam-Rijnmond met de aanrijtijden van ambulances? 1)
  2. Bij A1-incidenten dient een ambulance in 95% van de gevallen binnen 15 minuten ter plaatse te zijn. Deelt u de conclusie van het CDA dat bij diverse gemeenten in deze regio het percentage daar zeer regelmatig ver onder ligt?
  3. Kunt u aangeven wat hiervan de reden is en in het bijzonder of dit te maken heeft met verouderde software?
  4. Welke acties gaat u ondernemen om het percentage te verhogen?
  5. Klopt het dat Rotterdam The Hague Airport (RTHA) onlangs aan het ministerie van VWS gevraagd heeft om spoedig de mogelijkheden te bezien om bij te dragen aan een oplossing voor de dreigende overschrijding van de grenswaarden van een of meer handhavingspunten voor geluid rondom de luchthaven? 2)
  6. Klopt de conclusie van het CDA dat hiermee gedoeld wordt op de inzet van de traumahelikopter?
  7. Deelt u de mening van het CDA dat de inzet van de traumahelikopter vanaf Rotterdam The Hague Airport belangrijk is voor bereikbaarheid van de acute zorg in zuidwest Nederland?
    1. Zo nee, waarom niet?
    2. Zo ja, heeft u RTHA al laten weten geen mogelijkheden te zien om bij te dragen aan een oplossing van de overschrijding?
  8. Kunt u deze vragen beantwoorden voor de begrotingsbehandeling VWS 2023?

1) https://dashboard.mijnvrr.nl/extern/rijnmondveilig?color1=rgba(0,67,128,0.8)

2) Tweede Kamer 2021-2022, 31936, nr. 993