(Onderstaande brief is dinsdag 16 november 2021 verstuurd).

Beste CDA’ers,

Zojuist heb ik namens onze Tweede Kamerfractie het woord gevoerd tijdens een debat over de nieuwe coronamaatregelen en het zogenaamde 2G. We staan voor zeer ingewikkelde dilemma’s. Graag neem ik u als CDA-lid mee in onze afwegingen en het verdere proces.

Op alle plekken in de zorg is het wederom alle hens aan dek vanwege het toenemend aantal besmettingen en ziekenhuisopnames. De realiteit is helaas dat de basismaatregelen slecht worden opgevolgd: slechts 42% van de mensen laat zich testen bij klachten en maar 50% blijft thuis. Dit in combinatie met het feit dat de huidige deltavariant veel besmettelijker is en er meer besmettingen zijn dan vorig jaar, maakt dat we in de huidige situatie zijn beland. Om die weer onder controle te krijgen zijn er extra maatregelen nodig. Want hoewel de mensen in de zorg zich een slag in de rondte werken, zijn er veel mensen voor wie een belangrijke operatie opnieuw wordt uitgesteld. En tegelijkertijd moeten we ook vaststellen dat vaccineren werkt. De bescherming tegen ziekenhuisopname blijft hoog en om te voorkomen dat deze bescherming afneemt start deze week de ‘boostercampagne’ voor de oudste ouderen en de zorgmedewerkers.

De maatregelen die nu zijn voorgesteld moeten het aantal besmettingen naar beneden brengen. Daarna is het zaak om het virus te vertragen. In dat licht heeft het demissionaire kabinet voorgesteld om met een wetsvoorstel te komen over 2G-beleid. 2G is enkel bedoeld voor locaties waar een hoog risico is. Ondernemers krijgen de mogelijkheid om te kiezen tussen 3G (gevaccineerd, genezen of getest) met een verplichte zitplaats of 2G (gevaccineerd of genezen) zonder vaste zitplaats.

En eerlijk gezegd: het CDA worstelt met 2G, want het is ingrijpend. Ik heb de minister gevraagd scenario’s en alternatieven op tafel te leggen, zodat we die tegen elkaar kunnen afwegen. Mijn fractiegenoten en ik willen bovendien eerst het OMT-advies over 2G bestuderen. Dat advies moet nog komen. En we beoordelen het wetsvoorstel hierover op inhoud, zodra het er ligt. Dat geldt ook voor de overige wetsvoorstellen over de uitbreiding van het coronatoegangsbewijs (CTB) die nog naar de Tweede Kamer worden c.q. zijn gestuurd. Wij gaan niet over één nacht ijs. De vele mailtjes die ik heb mogen ontvangen neem ik absoluut ter harte.

De coronacrisis zorgt ervoor dat we constant moeilijke keuzes moeten maken. Het is zoeken naar de balans. We willen de zorg ontlasten zodat iedereen die zorg nodig heeft dat kan krijgen en beperkende maatregelen voorkomen. Tegelijkertijd zijn we corona meer dan zat en willen we het liefst terug naar zoveel mogelijk vrijheden. Het is precies de reden waarom ik op de basismaatregelen blijf hameren. Als we die naleven zijn de resultaten spectaculair.

Al eerder heb ik aangegeven dat solidariteit voor het CDA hét uitgangspunt is om in deze coronacrisis tot besluitvorming te komen. Solidariteit met zwakkeren, met zorgmedewerkers, met ondernemers, met jongeren, met de cultuursector en de evenementenbranche, met mensen die hun operatie uitgesteld zien worden, met gevaccineerden en niet-gevaccineerden. Maar corona vraagt juist op dit moment veel van onze solidariteit. Veel mensen zijn bang of boos. Laten we elkaar daarom met respect blijven benaderen. Want linksom of rechtsom moeten we dit samen blijven doen. Door polarisatie komen we niet uit deze crisis, door gemeenschapszin en elkaar steunen wél.

In deze crisis zijn er geen makkelijke keuzes. Met deze brief hoop ik u zo goed mogelijk te hebben geïnformeerd over de stappen die we met elkaar zetten. Mochten er nieuwe ontwikkelingen zijn dan hoort u van ons. Bent u nog niet gevaccineerd en zit u met vragen? Stel ze gerust en ga er alstublieft over in gesprek.

Ik wens u en uw dierbaren alle goeds.

Hartelijke groet,
Joba van den Berg - CDA Tweede Kamerlid en woordvoerder corona