Jaarlijks worden gigantische hoeveelheden medicijnen teruggebracht, weggegooid of doorgespoeld. Dat kost heel veel geld en is ook nog eens heel slecht voor het milieu. De Kamerleden Joba van den Berg (CDA) en Liane den Haan (fractie Den Haan) schreven een actieplan om het geneesmiddelengebruik op een verantwoorde manier terug te dringen en verspilling tegen te gaan.

In Nederland worden elk jaar voor minstens honderd miljoen euro aan ongebruikte medicijnen teruggebracht naar de apotheek. Hoeveel geneesmiddelen daarnaast nog worden weggegooid of doorgespoeld is niet bekend. Maar aangenomen mag worden dat de verspilling van medicijnen nog een stuk hoger ligt dan die honderd miljoen euro.

Afgedankt

Niet alleen bij patiënten vindt verspilling van geneesmiddelen plaats, ook bij geneesmiddelenproducenten, groothandels, artsen, apotheken, drogisten, ziekenhuizen en zorginstellingen worden medicijnen ‘afgedankt’. Hoog tijd om met elkaar medicijnverspilling te voorkomen en terug te dringen, vinden Tweede Kamerleden Van den Berg en den Haan. Om dat te bereiken bieden de twee Kamerleden donderdag 9 juni bij het commissiedebat Geneesmiddelenbeleid minister Kuipers van Volksgezondheid een actieplan aan.

Gemeenschappelijke verantwoordelijkheid

“De strijd tegen medicijnverspilling is een gemeenschappelijke verantwoordelijkheid”, vindt Joba van den Berg. “Samenwerking is daarbij belangrijk en iedereen moet zijn of haar steentje bijdragen. Ons actieplan bevat voorstellen waarmee een aanzet wordt gegeven tot het verminderen van dit probleem.” Den Haan en Van den Berg willen dat medicijngebruikers beter gewezen worden op hoe zij hun overtollige geneesmiddelen op de juiste manier kunnen inleveren. Daarnaast willen de Kamerleden dat er beter gekeken wordt naar de uiterste houdbaarheidsdatum van medicijnen. “Als de werkwijze rondom vervaldata van geneesmiddelen wordt aangepakt, hoeven geneesmiddelen niet vernietigd te worden”, schrijven de Kamerleden.

Medicijngebruik voorkómen

“Heel belangrijk is ook te voorkómen dat mensen afhankelijk worden van geneesmiddelen”, vindt Liane den Haan. “Een gezondere leefstijl kan het gebruik van sommige medicijnen verlagen. We moeten daarom aandacht blijven geven aan preventie en leefstijl, en hierbij ook duidelijke keuzes durven maken.”