En nee, dan heb ik het niet over het plaatselijke muziekgezelschap. Ik heb het over de verstandhouding tussen Toverland en Kronenberg. Al jarenlang leven deze twee in goede harmonie naast elkaar.

Maar door de uitbreidingsplannen van Toverland komt dat nu een beetje op scherp te staan. Een groep inwoners maakt zich zorgen over de plannen die er liggen. Een bestemmingsplan wat Toverland de mogelijkheid geeft om de komende 20 jaar te groeien. Er zullen nieuwe themagebieden, attracties en overnachtingsplekken komen en het bezoekersaantal zal doorgroeien naar 3,7 miljoen per jaar. Die groei zal niet onopgemerkt blijven voor de omgeving.

Dus hoe zorg je ervoor dat de goede harmonie blijft? Dat kan door duidelijke kaders mee te geven voor de plannen. Er ligt nu een milieueffectrapportage (MER) die een beeld geeft van de te verwachten effecten op de mens en natuur. Maar wat zijn de uiteindelijke effecten? En in hoeverre heb je daar dan last van? De één ziet het als overlast en de ander als een goede economische ontwikkeling. Het is bij zo’n plan van belang dat je in gesprek blijft met elkaar. Probeer niet alleen jouw eigen mening erdoor te drukken maar luister naar elkaars wensen en zorgen. Je zit nu eenmaal aan elkaar vast, letterlijk en figuurlijk.

Dus kijk waar de mogelijkheden liggen om naast een attractiepark, wat behoort tot de top van de Benelux, een fijne leefomgeving te behouden voor omwonenden. Zodat iedereen voor zichzelf magische gelukservaringen kan blijven creëren.

Loes van den Eijnden