Dat is wat ik vaak hoor als de term ‘Bestuurlijke Vernieuwing’ voorbij komt.

Voor mij is dat niet het uitgangspunt of vertrekpunt als je het daar over hebt.

Wat goed was en goed is moet je juist vooral willen houden. Terugkijken mag maar dan vooral om te leren voor morgen. Bestuurlijke vernieuwing is voor mij iets wat bij jezelf begint en wat je uiteindelijk samen gaat doen. Dat samen doen kan en moet wel anders in mijn optiek. Meer en beter naar elkaar luisteren. Zowel binnen de fracties onderling, als ook Raad en College/Ambtelijk apparaat en tussen de Raad en de samenleving.

Meer kijken en handelen naar de geest van de wet/kader als naar de letter van de wet. Elkaar meenemen vanaf het begin in de grotere dossiers helpt daarbij ook. Dus niet op het einde van een proces er iets van vinden maar meedenken en werken aan oplossingen die uiteindelijke het beste  zijn voor onze gemeente. Moeten we dan niet meer kritisch zijn , mogen we dan geen vragen meer stellen? Natuurlijk moeten we dat maar dan wel met de grondhouding: ‘Hoe komen we samen tot de beste uitkomst?’. Te vaak hoor ik de term bestuurlijke vernieuwing nog als iemand het ergens niet mee eens is. Daar zou ik van weg willen en ik zou er naartoe willen dat we op basis van vertrouwen de samenwerking opzoeken. Durven los te laten en echt sámen werken aan samenwerken.

Dat is mijn wens voor dit jaar.

John Jenniskens