Als je denkt aan communiceren, dan denk je al vaak aan spreken, lezen en schrijven. Maar communicatie is veel meer dan dat. Het draait niet altijd om wat er precies gezegd wordt maar ook om de manier waarop iets gecommuniceerd wordt. Ik heb het dan over de communicatie binnen een politieke partij of als politieke partij richting de inwoners.

Als je meent dat je met een hoop kennis en kunde al met één been in het land van succes staat, dan heb je het mis. Het draait niet alleen om de inhoud van een verhaal, maar ook om de verpakking. Aspecten zoals de lengte van het verhaal, de woordkeuze en de houding van de persoon die aan het woord is, zijn minstens zo belangrijk. Mensen moeten ook willen luisteren naar je verhaal. Alleen dan kun je zorgen voor impact op anderen.

Goede interne communicatie zorgt voor transparantie, verbinding en voorkomt misverstanden. Ook binnen een politieke partij is dit van belang. Niet alleen intern maar ook naar de buitenwereld toe is het belangrijk dat er op een goede manier gecommuniceerd wordt. Het draait dan niet alleen om het vertellen van je eigen verhaal, maar ook om het luisteren naar anderen. Zonder het verhaal uit de samenleving kun je als politieke partij je eigen verhaal niet vormen. De manier waarop we binnen de partij communiceren en met de mensen daarbuiten bepaalt uiteindelijk de kwaliteit van de organisatie. Dat moeten we echt zelf doen.

Wouter Janssen