Wist u dat de kermis een feest is dat al heel lang bestaat? In de vroege middeleeuwen werden al boerenkermissen gevierd, een feest in de open lucht met muziek, eten en drinken, rond de kerk van een dorp of stad. Het woord kermis is dan ook een verbastering van het woord kerkmis.

Afgelopen week diende onze fractie tijdens de raadsvergadering een breed gedragen motie in. De motie ging over de kermissen in alle dorpen van de gemeente Horst aan de Maas. We riepen het college op om op korte termijn te inventariseren in alle dorpskernen wat de behoeften en wensen zijn van dat dorp, aangaande een dorpskermis of gelijksoortige dorpsactiviteit. Daarmee beogen we dat vóór de start van het kermisseizoen van 2024 een nieuwe werkwijze komt, waarin alle dorpskernen van Horst aan de Maas gelijke kansen geboden worden en gefaciliteerd worden door de gemeente. Door de steun van de andere politieke partijen kon de motie worden aangenomen.

We hopen dat hiermee de onvrede aangaande de kermissen in de verschillende dorpen weg te nemen, en er zo voor te zorgen dat ieder dorp de kermis kan vieren zoals het wil.

Ik ben er trots op dat wij zo de kermissen in alle dorpen steunen en hoop dat ook onze (klein)kinderen nog jaarlijks van een kermisfeest mogen genieten.

Heidi Disveld