Al bijna twee jaar zet CDA Horst aan de Maas zich in de voor het behoud van de dorpskermissen in onze gemeente. Afgelopen zomer dienden wij een motie in, en nu lijkt er schot in de zaak te zitten.

Steeds meer dorpen in onze gemeente spreken de wens uit om zélf aan de slag te gaan met het organiseren van ‘hun’ dorpskermis. Wij vinden dat die dorpen die ruimte moeten krijgen. Verschillende dorpen wachten al jaren om duidelijkheid en gelijkwaardigheid vanuit de gemeente, en dat vraagt om actie.

In de raadsvergadering van 4 juli namen wij het initiatief voor een motie die opriep tot een nieuwe werkwijze voor dorpskermissen  in onze gemeente en deze voor het eind het jaar te presenteren. Deze motie werd uiteindelijk mede-ingediend door alle fracties. Het lijkt nog ver tot het ‘kermisseizoen’ van 2024, maar in de meeste dorpen zijn de voorbereidingen voor 2024 al gestart. Dus is er behoefte aan duidelijkheid.

CDA Horst aan de Maas maakt werk van dorpskracht en zet zich daarom in voor actieve inwoners die hun dorp vooruit willen helpen. Dit geldt ook voor de dorpskermissen in Horst aan de Maas. Als gemeente moeten we naar nodig faciliteren en waar het kan de ruimte laten aan onze actieve inwoners om te doen waar zij goed in zijn.

Roel van Leendert