Deze woorden gebruikte voormalig burgemeester Kees van Rooij in de zogenaamde ‘overwegingen’,  waarmee hij elke raadsvergadering opende. Een paar jaar geleden is dit afgeschaft. Waarschijnlijk omdat we het ouderwets vonden. Steeds vaker realiseer ik mij echter, hoe krachtig die woorden eigenlijk zijn. Het politieke debat verruwt. Er is juist steeds minder respect voor elkaars mening. Dat baart mij grote zorgen.

Ik ben een groot liefhebber van het politieke spel: debatteren op basis van argumenten en zo proberen om een evenwichtig besluit met elkaar te nemen. Maar dat politieke spel wordt steeds venijniger. In de Tweede Kamer beet een Kamerlid een collega-Kamerlid onlangs intimiderend toe: ‘uw tijd komt nog wel!’. In de Verenigde Staten strijden Republikeinen en Democraten elke dag met steeds grovere bewoordingen een verbeten strijd tegen elkaar in plaats van voor het land. De burgers zijn de grote verliezers van deze strijd.

Ook de politiek in Horst aan de Maas is veranderd. In de raadszaal, waar raadsleden steeds vaker wel heel snel een persoonlijke aanval zien in een tegenargument van de ander. Bij bestuurders, voor wie hun persoonlijke doel alle middelen heiligt. Maar ook buiten het gemeentehuis, op sociale media en ook in deze krant worden raadsleden of wethouders persoonlijk aangevallen.

Als we in maart volgend jaar een nieuwe gemeenteraad kiezen (ikzelf zal daar geen deel meer van uitmaken), hoop ik dat iedereen zich realiseert dat daar dan 27 mensen zitten die het beste willen voor Horst aan de Maas en haar inwoners. Dat ze daar verschillend over denken, is geen probleem zolang ze de ruimte nemen en ook van de buitenwacht krijgen om elkaar in respectvolle debatten van hun mening te overtuigen. Laten we zuinig zijn op onze democratie. Wil je jouw mening uiten, stel je dan verkiesbaar. En laten we die overwegingen van Kees van Rooij alsjeblieft weer invoeren. We hebben ze keihard nodig.

Henk Weijs,

CDA Horst aan de Maas