Het jaar is net gestart, de vuurwerk- en oliebollendampen zijn opgetrokken en we hebben de nieuwjaarsreceptie met als thema “Draag jij ook bij?” achter de rug. Dat bijdragen en vooral ook dingen doen voor een ander spreekt mij altijd enorm aan. Het is iets waar je energie van krijgt en hopelijk steek je daarmee ook een ander aan om bij te dragen of mee te doen. Niet mee doen en altijd vanaf de zijlijn wel de nodige kritiek en mening hebben, daar schiet niemand iets mee op. Kritiek hebben en meedoen is natuurlijk wel goed, daar worden we vaak alleen maar beter van. Maar laten we met elkaar ook afspreken dat we fouten mogen maken.

Dat lijkt tegenwoordig wel een dingetje te zijn. Nederlanders zijn van huis uit redelijk perfectionistisch ingesteld, en de druk om ergens verantwoordelijk voor te zijn, lijkt vaak niet meer te dragen, en daardoor gaat alles even langzaam. Alles moet in de veilige modus. Loslaten is zeker voor overheden een heel moeilijk iets. We hebben de mond vol van burgerinitiatieven, maar vinden het o zo spannend om dan de regie uit handen te geven, en te denken dat het dan fout gaat. Wat boeit het nou als er iets fout gaat? Als het met de goede intenties en wederzijds vertrouwen is gebeurd dan is het toch prima?  Zo doe je dat thuis bij jezelf of je kinderen toch ook? Van fouten maken leer je toch?

Op naar een foutloos 2023? Nee toch?

Alex Janssen CDA Horst ad Maas