Voor mijn gevoel is het op dit moment niet gemakkelijk om een openbare functie te vervullen. Niet alleen doordat het vertrouwen in de politiek én in de neutraal geachte onderzoekswereld lijkt te verdwijnen. Ook door de manier waarop er steeds vaker wordt omgegaan met elkaar. Het geven van commentaar en kritiek op iemands werk of initiatief, lijkt gemakkelijker dan het geven van een compliment. Terwijl we allemaal op onze eigen manier ons best doen. Dat mogen we in mijn ogen zeker niet vergeten.

Eén ding weet ik zeker: we kunnen ons ‘op de kont klatsen’ dat we in Nederland en in Horst aan de Maas wonen. Ik zou met geen enkele andere plek willen ruilen. Jij wel? Laten we er dan ook samen voor zorgen dat dit zo blijft. Vaak hebben we onze eigen voornemens voor het nieuwe jaar. ‘Ik ga voortaan de trap nemen in plaats van de lift’, of ‘ik ga eens wat vaker op bezoek bij die ene vriend’. Laten we naast deze individuele voornemens, ook één gezamenlijk goed voornemen hebben: om anderen te zien als jezelf, maar dan met een ander verhaal. Om te luisteren en elkaar te helpen en vooral meer vertrouwen te hebben in elkaar. Dat klinkt als een heel groot voornemen, maar als we het samen doen, valt dat reuze mee. Samen staan we sterk.

Eric Brouwers

CDA Horst aan de Maas