Het laatste jaar heb ik met vele anderen binnen onze partij en daarbuiten, tijd en energie gestoken om duidelijk te maken hoe onze stem letterlijk en figuurlijk klinkt. Of het nu gaat om de landelijke voorzitter, diverse bewindslieden of fractieleden van de Tweede Kamer we hebben ze allemaal onze stem laten horen.

We hebben geprobeerd duidelijk te maken wat er nodig is zodat we elkaar weer beter gaan snappen. Dat we elkaar ook nodig hebben om doelen te bereiken. Dat het platteland niet alleen het probleem hoeft te zijn, maar juist ook een groot deel van de oplossing. Eerlijk is eerlijk, daarin ben ik enorm teleurgesteld. Maar er zijn 2 momenten geweest de laatste weken, dat ik dacht, het boerenverstand zit er nog.

Op Hemelvaartsdag togen velen provinciaaltjes naar de Achterhoek om te gaan høken met elkaar onder het genot van de boerenrock van Normaal. Biertjes, frieten, biologische worsten, en andere geneugten kwamen voorbij. Er werden zelfs fikkies gestookt tussen de 20.000 mensen. Niks aan de hand, geen gedoe. Ik dacht nog: “hier staat de dieselmotor van onze economie”.

Tijdens onze ledenvergadering hebben we het ook gehad over elkaar beter snappen. En daar stond onze scheidende penningmeester met een protest shirt met daarop boerenverstand. Hij wist op zijn manier ons ook nog te raken, terwijl wij allen eensgezind zijn. Zo trots op onze afdeling, ons bestuur, onze fractie. Laat ze maar komen, we hebben al veel overwonnen, met ons boerenverstand!

Alex Janssen CDA Horst ad Maas