Na geruchten de afgelopen week werden we vrijdag inderdaad geconfronteerd met het landelijke stikstof plan. Het hele plan werd op een dramatische manier aangekondigd of we geen andere keus hebben maar die keuze hebben we wel degelijk. Zelfs als je terug gaat naar de habitatrichtlijn, waar Nederland enorm veel gebieden van heeft aangewezen, liggen daar wel degelijk ook oplossingen. Wij hebben in Nederland zelf een stikstof probleem gecreëerd door zoveel gebieden aan te wijzen met erg zware stikstof normen. In de habitat richtlijn staat echter dat we de habitats in stand moeten houden. Er groeit op dit moment al hoogveen in de Peel, waarom moet er dan zo rigoureus ingegrepen worden voor zoveel belasting geld, een kwestie van keuzes! Zeker gezien de papieren werkelijkheid die er op dit moment gecreëerd is.

We komen uit een situatie waarbij onze beken dicht groeiden met algen en er geen leven meer in het water zat, die tijd zijn we echter al lang voorbij. Ook rond om de Peel zijn er veel maatregelen genomen en zijn ze op dit moment aan de Deurnese kant heel rigoureus aan het werk om de peel restanten nog beter te maken, met overigens ook weer zorgen voor omwonenden. Ook in onze gemeente leeft zowel bij de boeren en de gemeente het besef dat we nog maatregelen kunnen treffen.  Naar aanleiding van de geruchten hadden wij als fractie al geconcludeerd dat je zo niet omgaat met een hele beroepsgroep en ons mooie platteland, en hebben we het initiatief genomen om met de CDA afdelingen rond de Peel de plannen te bespreken. Met als resultaat de opgestelde verklaring.

Sjaak Jenniskens