Op 20 maart mogen we naar de stembus voor het Waterschap en de verkiezingen voor de Provinciale Staten. Die verkiezingen gaan over Limburg. De provincie is een invloedrijke overheid. Ze is bijvoorbeeld een belangrijke wegbeheerder, gaat over het openbaar vervoer en investeert miljoenen in onze economie en werkgelegenheid. Al die kandidaten van de verschillende partijen van links naar rechts hebben hier plannen voor en verdienen het dat wij als kiezers daar een keuze in maken. Wat wilt u met Limburg? Dat is de vraag die op 20 maart uw keuze in het stemhokje moet bepalen.

Jammer genoeg worden de verkiezingen geclaimd door ‘Den Haag’. ‘Reken af met dit kabinet’ heet het in de pers en op sociale media. Wat bedoeld wordt is dat Statenleden straks de samenstelling van de Eerste Kamer kiezen. En die Eerste Kamer heeft als taak om wetsvoorstellen die door het kabinet worden gedaan, te beoordelen en ze daarna goed te keuren of af te wijzen. Als burgers moeten we er op kunnen rekenen dat de senatoren in de Eerste Kamer de wetsvoorstellen op inhoud beoordelen en niet van welke partij ze afkomstig zijn.

Verdiep u eens in de partijprogramma’s voor de Provinciale Staten van Limburg. Er valt echt iets te kiezen! U bepaalt met uw stem welke invloed ‘Maastricht’ de komende 4 jaar heeft op uw directe omgeving. Ook in onze gemeente spelen een heleboel zaken waar gemeente en provincie in samenwerken. Laat het op 20 maart daarom over Limburg gaan! Veel succes met het maken van uw keuze.

Henk Weijs

CDA Horst aan de Maas