Een spreker en een luisteraar hebben elkaar nodig om te bestaan. Een spreker zonder luisteraars is iemand die in zichzelf praat. Zonder sprekers krijgt de luisteraar niks te horen. Enkele weken geleden schreef John Jenniskens een stukje in de Hallo over luisteren. Hij had het over het hebben van aandacht en respect voor de spreker. Daar sluit ik me helemaal bij aan. Daarnaast zullen ook degenen die een boodschap vertellen, moeten luisteren. Een ander zal pas oprecht naar jouw standpunt luisteren, als hij of zij het gevoel heeft dat jij óók luistert.

Aandacht hebben voor elkaar en elkaars opvattingen en meningen kan moeilijk zijn. We zijn als mens geneigd om op zoek te gaan naar een bevestiging van onze eigen standpunten. Dat kan ertoe leiden dat we alleen dingen horen die ons eigen gelijk bevestigen. Terwijl een andere mening of een ander idee júist zorgt voor een brede oriëntatie en interessante inzichten. De beste afwegingen en beslissingen worden gemaakt nadat je alle kanten van de zaak hebt bekeken.

De mensen die het hardst schreeuwen, worden vaak het eerst gehoord. Wat er geschreeuwd wordt, kan dan al snel als waarheid worden gezien. Ik daag je uit om je oren beter te spitsen en ook naar de fluisteraars te luisteren. De mensen om je heen die minder zeggen of minder hard praten, maar weloverwogen inzichten delen en ook open staan voor wat jíj te zeggen hebt. Want de beste sprekers, kunnen ook goed luisteren.

Eric Brouwers

Raadslid CDA