Afgelopen week zijn we als raadsleden bijgepraat over de voortgang van de visie veehouderij. We werden meegenomen in het proces en er werd duidelijk uitgelegd waar onze gemeente op dit moment mee bezig is. Maar aan de andere kant is er ook nog veel niet duidelijk vanwege regelgeving die vanuit de provincie en landelijke politiek op ons af komt. De visie veehouderij moet straks ook weer in de omgevingswet worden meegenomen. Het is dus zaak dat alles nu goed in beeld wordt gebracht. De gemeente is nu alle data aan het verzamelen en gaat dit verwerken in een digitaal dashboard. Dit gebeurt door papieren info om te zetten naar digitale werkelijkheid. Verder is de gemeente d.m.v. keukentafelgesprekken een rondgang aan het maken bij alle veehouderijbedrijven. Dit is een intensieve klus maar zo krijg je wel het beste beeld om te kijken en te horen wat deze ondernemer wil in de toekomst.

Dit hebben we als CDA Horst aan de Maas het college ook altijd als opdracht meegegeven. We moeten ook vooral kijken dat er ook perspectief blijft voor de blijvers want dat mis ik nog wel in het verhaal. Er zijn politieke partijen die vinden dat dit proces niet snel genoeg gaat. Als CDA vinden we dat als je data aan het verzamelen bent dat dit zorgvuldig moet gebeuren en dat je hier ook de tijd voor moet nemen. Dit vraagt ook intern veel van de medewerkers van onze gemeente. Het is voor onze agrarische ondernemers al lastig genoeg om keuzes te moeten maken en zeker zolang er nog veel onduidelijkheid is. Door deze infoavond heb ik ervaren  dat er goede voortgang in het proces zit en dat zorgvuldigheid in het belang van onze agrarische ondernemers en daarmee dus ook in het belang van onze inwoners van onze gemeente goed opgepakt wordt.

Eduard Maas