Hallo 2024, het jaar is nog maar 2 weken ‘jong’, en toch is er alweer veel gebeurd.

We hebben de meeste nieuwjaarsborrels achter de rug, en overal is het vastelaoves geweld losgebarsten. Prinsen, prinsessen, adjudanten, vorsten en boerenbruidsparen zijn tevoorschijn gekomen en maken zich op voor de mooiste carnaval van hun leven. Dat uitkomen van al die hoogheden gebeurde in al onze mooie dorpen van de gemeente Horst aan de Maas. Voor sommigen in een mooi nieuw MFC, anderen moesten op zoek naar alternatieve locaties bij gebrek aan een centrale dorpsaccomodatie. Zo werd in Meerlo de jeugdprins bekend gemaakt in de soos, de grote prins en de vorst in de muziekzaal en vind het truujenbal plaats in het zaaltje van de plaatselijke camping.

Mooi dat er niet bij de pakken neer gezeten wordt, en men op zoek gaat naar deze alternatieven, maar de behoefte aan een gezamenlijke accommodatie wordt hiermee nog meer duidelijk.

In december werd de raad geïnformeerd over de stand van zaken rondom het nieuwe accommodatiebeleid. Er is in alle dorpen en bij de meeste verenigingen informatie opgehaald waarmee de werkgroep dit nieuwe beleid kan vormgeven. Na de carnaval zullen er bijeenkomsten in de dorpen plaatsvinden zodat de werkgroep eind februari een eindrapport kan opstellen. Vervolgens zal er eind mei een besluit over het nieuwe accommodatiebeleid genomen worden door de gemeenteraad.

Dorpen zonder (gemeentelijke) accommodatie kunnen niet wachten tot het zover is!

Heidi Disveld