Afgelopen dinsdag heeft de gemeenteraad een besluit genomen over windenergie in onze gemeente. In een drukbezochte raadsvergadering dienden we als CDA, samen met de coalitiepartijen, een amendement in om regie te krijgen op het vervolgproces. Daarbij zijn  gezondheid, een vitale boomteeltsector en zorgvuldigheid belangrijke randvoorwaarden. Met het amendement, dat we samen met de coalitie hebben opgesteld, houden we de grip op het proces bij de gemeenteraad. Als raad bepalen we op basis van gedegen onderzoek en dialoog met de omgeving welke besluiten we nemen.

De komende tijd zullen we dit proces kritisch blijven volgen. Voor het opstarten van de Milieu Effect Rapportage (MER), stelt de raad een document vast waarin staat waar deze MER aan moet voldoen. Tegelijkertijd ontvangen we van het college een onafhankelijke juridische analyse over het vervolgproces. We willen gedurende het proces kunnen sturen, zonder dat enige rechter de gemeenteraad terug kan fluiten.

Daarnaast maakt het amendement mogelijk dat de effecten op landbouw en het perspectief voor de boomteeltsector worden onderzocht. Arbeidsomstandigheden (gezondheid), arbeidsmarktpositie en teeltklimaat zullen hierin aan bod komen en spelen een belangrijke rol in onze definitieve afweging.

Een belangrijk sturingsinstrument is de ambitie (opwek van hoeveelheid energie zonder fossiele brandstof) die we in KODE hebben vastgelegd. We hebben in het amendement vastgelegd dat de rol van de glastuinbouwsector in het behalen van deze ambities opnieuw onderzocht wordt.

Het belang van de energietransitie is groot, maar zorgvuldigheid dient voorop te staan. Daarom kiezen we nu voor meer onderzoek, duidelijke randvoorwaarden en grip op het proces.

CDA fractie Horst aan de Maas