Vorige week woensdag was de Raadsinformatiesessie Gebiedsvisie A73/Maaslijn. Op dit moment een belangrijk thema in onze gemeente omdat de raad op 11 juli een zogenoemd go/no-go besluit neemt om een volgende stap in het proces te zetten en daartoe een onafhankelijke Milieu-Effect Rapportage (MER) voor de plaatsing van windmolens in Hoogheide en Witveld op te laten stellen en de omgevingsdialoog verder voort te zetten.

Wij, als CDA, hebben een flink aantal vragen over het voorstel gesteld. We hebben onder meer zorgen over de boomteeltsector, draagvlak, leefbaarheid en gezondheid. Er is bijvoorbeeld onderzoek gedaan naar het effect op geluidsgevoelige objecten, dat zijn woningen, scholen etc. Maar er is geen onderzoek gedaan naar het effect op ondernemers en hun werknemers die in dat gebied op het land werken. Die worden getypeerd als niet gevoelige geluidsobjecten en daar zijn op dit moment geen normen voor.

Omdat er voor ons nog veel onduidelijk is en we een weloverwogen besluit willen nemen gaan we de komende weken het gesprek voeren in de raad. Op 7, 17 en 28 juni zullen we extra geïnformeerd worden door middel van een bijeenkomst, excursie en debatavond. Door het verkrijgen van zoveel mogelijk informatie en inzichten door de voor- en tegenstanders kunnen wij als fractie een besluit nemen.

Wij zijn tevreden over het zorgvuldige proces zoals dat tot nu toe gelopen is en gaan dat op deze manier voortzetten om zo op 11 juli een go of no go te geven.

Loes van den Eijnden