28 april 2024

CDA op bezoek bij Sjiwa Baarlo.

Het CDA was donderdag 25 april jl. te gast bij Jongerencentrum Sjiwa in Baarlo. Wij werden gastvrij ontvangen door de bestuursleden Stan Teurlings, Robbert van Soest en Davey Schouenberg. Zij hebben ons duidelijk kunnen maken waar hun uitdagingen liggen. Sjiwa bestaat sinds 1971 en heeft vele veranderingen doorgemaakt en heeft een belangrijke plaats in Baarlo. Zij bestieren met 90-100 vrijwilligers een prachtig jongerencentrum in Baarlo. Op de vraag of zij concurrentie waren voor gemeenschapshuis ‘De Engelbewaarder’ in Baarlo konden ze negatief antwoorden. In het gemeenschapshuis komen voornamelijk oudere mensen en Sjiwa is er voor de jeugd en jong volwassenen. Dit wordt bevestigd door de succesvolle activiteiten die zij organiseren. Dit gaat helaas niet voor niets. Zij moeten alle zeilen bijzetten om het hoofd boven water te houden. Zij kunnen daarom niet investeren in duurzaamheid en de broodnodige renovatie. Sjiwa heeft geen cafe-functie maar ze hebben wel de benodigde horecapapieren. Het is een jongerencentrum wat een uitkomst biedt voor hun doelgroep door allerlei evenementen organiseren. Ze staan midden in de samenleving en werken o.a. mee aan KVW Baarlo, Volksfeesten Baarlo etc. Zij onderhouden een prachtig multifunctioneel gebouw aan de Hoogstraat in Baarlo. Zij doen er alles aan om geluidsoverlast in de buurt te dempen en hebben een goed overleg met de middenstand van Baarlo. Kortom een prachtig jongerencentrum met een belangrijke functie in het dorp Baarlo op een prachtige locatie. Wij hebben hun wensen en uitdagingen aangehoord en komen hier binnen afzienbare tijd op terug.