18 januari 2017

Discussie huisvesting statushouders? Gewoon openbaar houden!

De laatste weken is er ophef ontstaan over de manier waarop onder stoom en kokend water het laatste stukje van de wettelijk verplichte taak van 2016 om statushouders te huisvesten in Peel en Maas zou worden ingevuld.

In de publicaties hierover is een beeld ontstaan dat de oplossing van dit vraagstuk in beslotenheid door raad en college wordt besproken. Dit kan natuurlijk niet het geval zijn! Als er gezocht wordt naar oplossingen voor deze invulling van urgent woningzoekenden moet dat in alle openheid besproken worden.

Als CDA hebben wij een oproep gedaan om de discussie over dit onderwerp in alle openheid te voeren en vooral goede ideeën hierover op te halen. Juist het gesprek met omgevingen en ondernemers zou hierin een belangrijke plek moeten hebben. Dit wordt overigens breed gedeeld in de raad.

Wat het CDA betreft gaat de gemeente zelf geen woningen aankopen hiervoor. Bovendien haal je bij aankoop woningen uit de markt en wordt de wachtlijst voor de overigen juist langer. Dat willen we juist niet!

Het herinvullen van leegstaande andere panden zou wél iets kunnen toevoegen. Een combinatie met wonen voor bijvoorbeeld de starters zou hier een extra win-resultaat kunnen geven en voor goede spreiding zorgen. Er zijn diverse marktpartijen die hier ook ideeën over hebben.

Wij willen als CDA juist gebruik maken van de kennis en mogelijkheden die mensen in onze eigen gemeente bieden.

Wim Hermans
fractievoorzitter