06 februari 2022

Haalbaarheidstudie Kindcentrum de Riet Panningen

De twee gescheiden gebouwen aan de Schoutenring 32 en 34 in Panningen, waar basisschool de FavoRIET, Buitenschoolseopvang en Hoera Kindcentrum zijn gevestigd, zijn toe aan vernieuwing. Het doel is toegroeien naar één gebouw met hierin alle voorzieningen waarin organisaties zoals onderwijs, kinderdagverblijf, peuterspeelzaal en welzijnsactiviteiten voor kinderen zijn samengevoegd. De raad moet voor elke (ver)nieuwbouw van een basisschool eerst aangeven wat ze belangrijk vinden voor deze nieuwe ontwikkeling. Dit noemen we uitgangspunten. Met deze uitgangspunten kan het projectteam samen met de architect het plan verder uitwerken tot verschillende scenario’s waarvan er uiteindelijk één de voorkeur krijgt. De raad mag daarna aangeven of zij dezelfde voorkeur hebben en of het benodigde geld daarvoor beschikbaar kan worden gesteld.

Het CDA kan instemmen met de uitgangspunten zoals die er nu liggen. Wij zijn namelijk van mening dat scholen zorgen voor zowel binding als verbinding en belangrijk zijn voor de ontwikkeling van kinderen. In een IKC zijn kinderen de hele dag op één vertrouwde plek. Er is een nauwe samenwerking tussen school en kinderopvang. Dat komt de ontwikkeling van het kind ten goede en we kunnen doorgroeien naar de kindvriendelijkste gemeente.

Bij de uitwerking van de plannen geven we nog een opdracht mee. De initiatiefnemers moeten rekening houden met een groeiscenario. Wij zijn namelijk van mening dat we niet krampachtig moeten vasthouden aan krimpscenario’s. De feiten zijn namelijk dat ook in Panningen het aantal kinderen al jaren toeneemt en scholen moeten hierop voorbereid zijn.